onsdag 6 juli 2016

Mandel- och pofiberlimpa (LCHF)

Mandel- och pofiberlimpa

I helgen bakade jag den här mandel- och pofiberlimpan. Jag utgick från mitt recept på formbröd men istället för bakprotein och kokosnötsmjöl ökade jag mängden pofiber istället, dessutom tog jag ingen brödkrydda i smeten. Det blev ett gott, ljust bröd som fungerar utmärkt att rosta.




MANDEL- OCH POFIBERLIMPA (LCHF)

150 g (3 dl) mandelmjöl
34 g (2 dl) pofiber
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
250 g kesella 10%, turkisk yoghurt eller creme fraiche
6 ägg

Toppa eventuellt med:
Valfria frön (jag använde vallmofrön)

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen. Vispa ihop allt häll upp i en smord 1,5-liters form (har du en form där brödet ofta fastnar? Ta ett bakplåtspapper, knögla ihop och tryck ut i formen. Smörj med smör). Toppa eventuellt med frön. Låt svälla i ca 10 minuter. Grädda 70 minuter i 175 grader, lägg över aluminiumfolie om brödet börjar få för mycket färg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...