torsdag 19 maj 2016

Spenatsoppa (förrätt)

Spenatsoppa

I söndags lagade Algot trerätters middag till oss och han hittade de flesta recepten i boken "Jills mat efter säsong". Den här spenatsoppan fick vi till förrätt och i boken är en nässelsoppa, men jag fick inte tag i nässlor så det fick bli spenat istället.

Spenatsoppan serverades med en kokt ägghalva och lite färsk hackad gräslök och den var jättegod. Algot gjorde i ordning soppan några timmar innan vi skulle äta den och värme sedan på den strax innan servering.

Själv gör jag soppa alldeles för sällan och därför känns det extra kul att Algot vill testa att göra det. Den här passade perfekt att ha som förrätt.

Soppa serverad med ägghalva och gräslök


SPENATSOPPA (FÖRRÄTT)
3 pers

70 g färsk spenat (eller nässlor)
0,5 purjolök
En klick smör
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl vatten
2 tsk vitvinsvinäger
Salt och svartpeppar

Tillbehör:
3 ägghalvor
Finhackad gräslök

Gör så här:
Finhacka purjolöken. Fräs purjolöken och spenaten i smör i en kastrull. Rör ner grädde, creme fraiche, vatten och vitvinsvinäger. Låt koka några minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Mixa soppan slät.

Servera med en ägghalva och finhackad gräslök.


Receptet är hämtat från boken "Jills mat efter säsong" med några små ändringar


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...