onsdag 4 maj 2016

Kall broccolisoppa (förrätt)

Kall broccolisoppa

När Algot bjöd på trerätters middag i söndags så fick vi den här kalla broccolisoppan till förrätt. Algot tyckte att soppan var enkel att göra och kunde tänka sig att bjuda på den igen. Soppan var fantastiskt god med sin syrliga smak från citronen och det var lite tyggmotstånd kvar i soppan vilket jag tyckte passade perfekt. Jag tror att den kan bli en favorit till varma sommardagar och den passar dessutom utmärkt att göra i ordning i förväg och ha klar i kylskåpet.

Algot dukade bordet och serverade oss



KALL BROCCOLISOPPA (FÖRRÄTT)
3-4 pers

150 g fryst broccoli
0,5 gul lök
2 msk grönsaksfond
1 dl grädde
0,5-1 dl vatten
1 tsk torkad timjan
2 dl creme fraiche
2 msk pressad citron
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Tina broccolin och skär i små bitar. Finhacka löken. Koka upp vatten (den mindre mängden), grädde, grönsaksfond och timjan i en kastrull. Lägg i löken och broccolin och låt koka på medelvärme i ca 10 minuter. Ta av från värmen och mixa soppan nästan slät eller helt slät med en stavmixer (eller matberedare). Låt svalna.

Rör ner creme fraiche och smaka av med citron, salt och peppar. Späd eventuellt med lite vatten. Häll upp i serveringsskålar och ställ i kylskåp ett tag innan servering.


Receptet hämtat från Spisa.nu


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle man kunna ta något annat än CF, är inte så förtjust i den

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag skulle ersätta creme fraichen med grädde (eller grädde och lite vatten). I så fall skulle jag ha låtit all grädde koka med från början.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...