måndag 18 januari 2016

Kyckling i gräddig sås med calvados och dragon

Kyckling i gräddig sås, squashspagetti och babyspenat

Jag hoppas att ni har haft en bra start på den här veckan. Själv började jag måndagen med att för första gången på väldigt länge åka och träna. Det blev inget långt pass men jag kände mig rätt skakig i benen efteråt och jag misstänker att jag kommer att få en del träningsvärk. Idag handlade det bara att jag skulle ta mig till träningslokalen och det spelar ingen roll att jag inte tränade så länge. Jag känner mig mycket nöjd och hoppas att det blir fler gånger.

Nu har jag ätit LCHF-kost i en vecka sedan min nystart. Det är väldigt vanligt att man kan känna av omställningen i kroppen när man börjar med LCHF-kost och i torsdags och fredags under förra veckan kände jag mig både yr och matt. Jag hade precis samma symptom när jag började med LCHF för några år sedan men det gick snabbt över då och jag har inte känt av det alls under helgen så förhoppningsvis slipper jag mer besvär.

Idag tänkte jag bjuda er på ett recept på kyckling som serveras i en gräddig sås med calvados och dragon. Calvados passar utmärkt till kyckling tycker jag och det blev fantastiskt gott tillsammans med dragonsmaken. Jag serverade kycklingen med squashspagetti och babyspenat.




KYCKLING I GRÄDDIG SÅS MED CALVADOS OCH DRAGON
5 pers

1 kg kycklingfiléer
1 gul lök
4 cl calvados
4 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré
1 tsk dijonsenap
1,5 msk kycklingfond
1,5 msk dragon, torkad
Salt och svartpeppar

Serveringsförslag:
Squashspagetti och babyspenat

Gör så här:
Skär kycklingfiléerna i 4-5 bitar. Salta och peppra kycklingen. Stek hastigt i smör i en het panna (kycklingen ska inte bli färdigstekt utan enbart få stekyta). Ta ur kycklingen ur pannan.

Hacka löken och fräs i smör. Häll över calvados och låt puttra in i löken. Häll i grädde, tomatpuré, dijonsenap, kycklingfond, dragon, salt och peppar. Låt koka upp och lägg i kycklingfiléerna. Låt puttra ca 10 minuter tills kycklingen är klar (kolla med en termometer att kycklingen uppnått 70 grader eller skär ett snitt i kycklingen och se att vätskan är klar). Om såsen inte täcker kycklingen, vänd kycklingbitarna efter halva tiden. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...