torsdag 10 december 2015

Chokladpraliner med tryffelfyllning

Chokladpraliner med tryffelfyllning

Till jul gör jag gärna en hel del julgodis av olika slag, det hör liksom till. Förra veckan visade jag att jag hade gjort chokladpraliner med cashewnötter och romkokta russin i pralinformar och de blev både snygga och goda. Jag har testat att göra ännu mer praliner gjorda i formar, denna gång med tryffelfyllning. Pralinerna blev väldigt goda!

Visst blir det läckert med praliner gjutna i formar. Även denna gång använde jag silikonpralinformar från Lékué (finns att köpa hos Kitchentime).

När man ska göra fyllda praliner måste man göra ett skal av choklad först genom att fylla pralinformarna helt och sedan vända formarna upp och ner så att chokladen rinner ut, förutom längs kanterna. Det är viktigt att man följer anvisningarna om temperaturen på chokladen när den ska smältas. När skalet stelnat kan man fylla med valfri fyllning.

Nu sitter jag och klurar på vad jag ska testa för mer fyllningar.



Jag använde pralinformar från Kitchemtime


CHOKLADPRALINER MED TRYFFELFYLLNING
Ca 15 st

Chokladtryffel:
75 g mörk choklad
4 msk grädde
Ev smaksättning (jag hade 1 msk Heering Cherry Liqueur)

200 g mörk choklad (jag använde 86%)

Gör så här:
Chokladtryffel: Börja med tryffelsmeten. Finhacka chokladen och lägg i en skål. Koka upp grädden (och smaksättningen) och häll över chokladen. Rör till en jämn smet. Låt stå i rumstemperatur så att smeten svalnar, fyll inte pralinskalen om tryffelsmeten är varmare än 38 grader.

Pralinskal: Finhacka chokladen. Värm 150 g av chokladen tills den har en temperatur på 40 grader. Häll i resterande 50 g finhackad choklad och rör till en jämn smet. Här gäller det att jobba ganska snabbt så att inte chokladen hinner svalna för mycket, då blir det svårt att få chokladen att rinna ur formarna. Fyll pralinformarna helt (jag använde en spritspåse). Håll sedan pralinformen upp och ner och låt chokladen rinna ur så att chokladen enbart stannar kvar i formen som ett skal. Dra bort överbliven choklad med en spatel från formen så att pralinkanterna blir jämna och fina. Ställ i kylskåp max 5 minuter tills skalet stelnat.

Fyllning: Fyll pralinskalen med tryffeln (jag använde en spritspåse). Fyll inte hela vägen upp.

Praliner: Smält chokladen som droppats ur igen och täck pralinerna. Dra av kanten med en spatel så att pralinerna får en jämn kant. Ställ i kylskåp 20 minuter. Tryck ur pralinerna och förvara i rumstemperatur.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...