söndag 22 november 2015

Tacokryddad kyckling med grönsaker (Crock Pot)

Tacokryddad kyckling med grönsaker

Den här veckan har inte varit någon höjdare. Jag var hemma sjuk i början av veckan men trodde att jag var bra i onsdags så jag gick till jobbet men fick gå hem tidigare eftersom jag var helt slut. Torsdagen hade jag min vanliga kortdag och fredagen blev inte heller någon full arbetsdag, så med facit i hand skulle jag nog ha varit hemma längre innan jag försökte mig på att jobba.

När man inte mår bra är det perfekt att låta CrockPot-grytan laga maten åt en. Förra helgen lagade jag den här tacokryddade kycklingen med grönsaker. Vi åt kycklingen som tacos med sallad, gurka, avokado, riven ost, tacosås och vitlökssås (creme fraiche, vitlök och salt) men jag tror att den skulle vara god till kokta grönsaker eller stekt vitkål också med någon god sås till.

Bilderna blir riktigt tråkiga nu när det är så mörkt på kvällen och jag längtar efter att få fota i dagsljus igen. Den tacokryddade kycklingen var riktigt god och den kommer jag att laga fler gånger.



Serverades med sallad, gurka, avokado, riven ost,
tacosås och vitlökssås


TACOKRYDDAD KYCKLING MED GRÖNSAKER (CROCK POT)
5-6 pers

1 kg kycklingfiléer
3 paprikor, gärna i olika färger (jag använde röd, gul och grön)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
370 g krossade tomater
1 lime
4 tsk tacokrydda

Gör så här:
Strimla paprikorna och löken. Finhacka vitlöken. Sila av det mesta av vätskan från de krossade tomaterna. Lägg hälften av paprikan och hälften av den gula löken i grytan. Lägg på kycklingfiléerna och krydda med hälften av tacokryddan, vänd sedan filéerna och krydda med resten av tacokryddan. Strö över vitlöken. Pressa halva limen och lägg i de avrunna krossade tomaterna. Lägg i resterande paprika och gul lök. Avsluta med att pressa på den andra halvan av limen.

Kör 3 timmar på hög värme. Ta sedan ur kycklingfiléerna och skär i bitar. Blanda ihop allt i grytan och kör ytterligare 10 minuter.


Receptet hämtat från Tasty

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kan man använda strimlad lårfile ?
I så fall är det nåt man bör tänka på med tiden

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Unknown: Jag har inte testat sjäv men ser inget som skulle hindra att det skulle bli bra med strimlad lårfilé i denna rätt. Jag skulle använda samma tid.

Unknown sa...

🤓👍

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...