onsdag 7 oktober 2015

Sqaushspagetti / Zucchinispagetti / Zoodles / Zpagetti / Vegetarisk spagetti (LCHF)

Squashspagetti

Det är populärt just nu att göra spagetti av squash/zucchini och jag har länge varit nyfiken på att skaffa en strimlare för att testa. Jag insåg att det finns många varianter av verktyg för detta, allt från stora maskiner till små skalare. Mitt val föll på en liten och smidig julienneskalare från Gefu (den finns att köpa hos Kitchentime). Den är väldigt enkel att använda och tar liten plats i kökslådan, perfekt.

Skalet på squashen har blivit lite hårt på våra egenodlade, därför skalade jag squashen innan jag strimlade den. Det ser ju faktiskt ut som riktig spagetti och nu ska jag leta reda på en massa recept på pastasåser som säkert passar perfekt till detta.

Det är ingen skillnad mellan squash och zucchini utan bara två olika namn på samma växt. Zucchini är det italienska namnet och squash är det engelska namnet.

Ser ju ut som riktig spagetti


... som strimlar fint med sina tänder


SQUASHSPAGETTI / ZUCCHINISPAGETTI / ZOODLES / ZPAGETTI / VEGETARISK SPAGETTI (LCHF)
4 pers

2 normalstora squash
Salt

Gör så här:
Srimla squashen.

Tillagning i stekpanna: Varva gärna spagettin med lite salt i ett durkslag innan så att lite vätska rinner av. Stek snabbt spagettin i smör eller kokosolja tills den blivit varm. Smaka av med salt.

Tillagning i hett vatten: Koka upp saltat vatten. Lägg i spagettin och häll genast av vattnet och låt spagettin rinna av.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så bra tips! Tack för din blogg :)

Unknown sa...

Fungerar det m morot oxå?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Fröken Nilsson: Det fungerar utmärkt på morot också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...