lördag 31 oktober 2015

Halloweentårta (LCHF)

Halloweentårta

Jag kunde inte låta bli att göra en liten, liten Halloweentårta. Det blev en tårta täckt med spindelnät och spindel. Jag hade nog tänkt mig en läskig spindel men jag vet inte ens om det ser ut som en spindel. :)

Tårtbotten är en chokladig microkaka som jag tillagt i små pajformar. Tårtan är täckt med färskostfrosting och dekorerad med smält choklad. Jag sötade inte själva chokladkakan eftersom frostingen är söt men självklart kan man tillsätta lite sötning i själva kakan om man vill.

Det är en liten tårta som är lagom till två personer.

Spindelnät


Chokladspindel

Chokladig tårtbotten med färskostfrosting


HALLOWEENTÅRTA
2 pers

Tårtbotten:
25 g osaltat smör
0,5 msk kakao
2 tsk starkt kaffe (går att utesluta)
0,5 dl vispgrädde
1 ägg
10 g mandelmjöl (knappt 0,25 dl)
10 g kokosnötsmjöl (knappt 0,25 dl)
2 tsk pofiber
2 krm fiberhusk
2 krm bakpulver
1 krm vaniljpulver
Ev. lite sötning

Whipped cream cheese frosting:
50 g cream cheese
Knappt 0,5 dl sukrin mellis
1 krm äkta vaniljpulver
1,5 dl vispgrädde

Spindel och spindelnät:
40 g mörk choklad
Kaksmulor från tårtbotten (till spindeln)

Gör så här:
Tårtbotten: Smält smöret och blanda ner kakao, kaffe och vispgrädde. Rör ner ägget. Blanda alla torra ingredienser i en skål och blanda ihop med smörblandningen. Smörj två små microsäkra pajformar (jag använde rapsolja, men kokosfett eller smör funkar också), diameter 9-10 cm. Fördela kaksmeten i formarna. Kör i micron på högsta effekt i ca 1,5 minut (en kaka i taget). Stjälp upp kakorna och låt de svalna.

Kakbitarna blir gärna lite toppiga, skär kakorna så att den blir raka på ovansidan, spar det som skärs bort (till spindeln). Dela varje kaka i två delar på höjden så att det blir totalt fyra tårtbottnar.

Whipped cream cheese frosting: Vispa ihop cream cheese, sukrin mellis och vaniljpulver med elvisp. Tillsätt grädden och vispa tills frostingen är tjock.

Tårta: Lägg frosting mellan varje tårtbotten och spackla frosting runt tårtan. All frosting gick inte åt för mig men se till att spara lite till spindeln (det som blir över kan man blanda ner lite kakao i och äta som mousse). Låt tårtan stå i kylskåpet.

Spindel och spindelnät: Smula kakdelarna som skars bort och blanda med lite, lite frosting. Forma till en rund boll och ställ kallt. Smält chokladen och doppa kakbollen, ställ kallt. Häll den smälta chokladen i en spitspåse (jag gjorde en av smörgåspapper) och spritsa ut spindelnät på tårtan. Lägg på spindelkroppen och spritsa dit åtta ben.

Förvara tårtan i kylskåpet men ta gärna fram den ca 30 minuter innan den ska ätas.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...