söndag 13 september 2015

Chokladbollar med mörk choklad (LCHF)

Chokladbollar med mörk choklad

Igår när jag och Algot var ensamma hemma gjorde jag chokladbollar som vi fikade med. Jag ville ha rejäl chokladsmak på bollarna så jag blandade ner smält mörk choklad i smeten jämfört med det recept jag brukar göra. Dessutom gillar jag när det är lite kaffesmak på chokladbollar så en skvätt starkt kaffe hade jag också i. Chokladbollarna blev mycket goda.

Jag har några nya matrecept som jag ska dela med mig av här framöver. Vissa perioder är det jätteroligt att prova nya recept medan det ibland bara blir gamla godingar till middag. Jag får mycket inspiration från Instagram (jag heter @erika_bjorklund där) och från andras bloggar. Dessutom älskar jag att bläddra i kokböcker och mattidningar för att hämta idéer. Jag hoppas på en matglad höst!




CHOCKLADBOLLAR MED MÖRK CHOKLAD (LCHF)
Ca 16 st

50 g mörk choklad (jag använde 86%)
100 g smör (osaltat eller normalsaltat)
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
3 msk kakao
1 tsk äkta vaniljpulver
1,5 msk starkt kaffe
Ev. 0,5 msk (10 g) honung (eller annan valfri sötning)

Dekoration:
1 dl kokosflingor

Gör så här:
Smält chokladen (jag brukar grovhacka den och smälta över vattenbad) och klicka i ca 1 msk av smöret i chokladen och låt smöret smälta. Blanda övriga ingredienser (jag använde en matberedare) och blanda sedan i den smälta chokladen. Ställ kallt ett tag och rulla sedan degen till bollar. Häll kokosflingor på ett fat och rulla bollarna i flingorna. Ställ i kylskåpet en stund innan de serveras. Förvaras kallt. Äts kylskåpskalla, då är de som godast.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Linda sa...

Det här lät ju bara för yummie yummie!
Dessa får vi ta och göra till dagens fika.

Tack för en mycket inspirerande blogg!

Ha en finfin söndag!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...