torsdag 9 juli 2015

Tonfisksallad

Tonfisksallad

Nu har jag bara en arbetsdag kvar innan semestern, det känns underbart att det är så nära. Jag har planerat in god mat och bubbel imorgon kväll så att vi kan fira in semestern och det ska bli härligt att få vara ledig tillsammans med familjen.

Nu är det ju inte riktigt sommarvärme ute (i alla fall inte här i Linköping) men annars är det väldigt gott med kall mat när det är väldigt varmt. En sallad kan vara perfekt och här är en tonfisksallad som vi åt igår. Den blev riktigt god och fräsch.

Har ni några tips på sommarsallader?




TONFISKSALLAD

Sallad:
Isbergssallad
Gurka
Tomat
Rödlök
Tonfisk på burk
Kokt ägg
Citron

Dressing:
Creme fraiche
Majonnäs
Pressad citron
Hackad dill
Salt

Gör så här:
Sallad: Skär isbergssalladen i mindre bitar. Tärna gurka och tomat. Finhacka rödlöken. Blanda ihop till en sallad. Häll av vätskan av tonfisken och lägg ovanpå salladen med. Toppas med koka ägghalvor och skivad citron.

Dressing: Blanda creme fraiche och majonnäs. Smaksätt med pressad citron, dill och salt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Jenny H sa...

Har också ätit en del sallader i sommar. Istället för tonfisk kan man äta t.ex. burkskinka skuren i bitar eller använda bitar av grillad kyckling, och istället för isbergssallad kan man äta lite mörkgröna grönsaker, mycket nyttigt i dem, t.ex. ruccola och färsk bladspenat.

Anonym sa...

Åt en jättegod tonfisksallad med dill, röda bönor och kokt ägg också: https://farbrornikos.se/2020/12/26/tonfisksallad/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...