torsdag 30 april 2015

Ugnsrostade grönsaker med fetaost

Ugnsrostade grönsaker med fetaost

Nu har vi haft grillpremiär för säsongen här hemma. Vi grillade baconlindade kycklingfiléer som serverades med ugnsrostade grönsaker och basilikamajonnäs. Jag tror att just den kombinationen var det vi grillade mest under förra sommaren och jag har en känsla av att vi kommer äta det mycket även i år.

Att toppa ugnsgrönsakerna med lite fetaost i slutet blir jättegott, men det går givetvis att utesluta fetaosten om man vill det. Vill du ha en lite mer grekisk smak på grönsakerna kan du laga grekiska ugnsrostade grönsaker, samma grund men med soltorkade tomater och oliver också.

Först in i ugnen: broccoli och paprika...

... toppas efter ett tag med rödlök...

... och fetaost



UGNSROSTADE GRÖNSAKER MED FETAOST
5 pers

2 broccoli
1 röd paprika
1 rödlök
150 g fetaost
Olivolja
Timjan, torkad (eller färsk om du har)
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär broccolin i buketter (använd gärna broccolistjälken också: skala och skiva). Skär paprikorna i bitar och rödlöken i större bitar. Skär fetaosten i kuber.

Lägg broccoli och paprika i en ugnsfast form. Ringla över olivolja och krydda med timjan, salt och peppar. Tillaga i ugnen i 10 minuter i 225 grader och lägg sedan på rödlöken och fetaosten. Peppra lite till. Tillaga ytterligare 10 minuter.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...