söndag 4 januari 2015

Blomkålslax med limeyoghurt

Laxkuber, blomkålsris, avokado och limeyoghurt

Hemma hos oss händer det inte speciellt mycket just nu... vi lunkar långsamt på i jullovstakt. Vi äter rester, läser böcker, spelar spel, tittar på filmer/tv-serier och sover länge på morgonen. Några dagar till får vi njuta av denna ledighetsbubbla, sen är det vardag igen.

Igår åt vi en favorit från förr, men omgjord så att den passar vår LCHF-kost. Den består av lax, blomkålsris, avokado och limeyoghurt. Förr åt vi den här maträtten med bulgur kokat i grönsaksbuljong men nu åt vi den med blomkålsris istället, även det kokat i grönsaksbuljong vilket ger blomkålen väldigt god smak.

Tyvärr hade jag otur med avokadon, av fem var tre helt oätliga medans två i alla fall gick att få några bitar av.

Konstigt att man glömmer bort gamla godingar. Nu har jag bestämt mig för att gå igenom mina gamla recept (från tiden innan LCHF) och titta om jag kan hitta fler favoriter som fallit i glömska.



BLOMKÅLSLAX MED LIMEYOGHURT
3 pers

Limeyoghurt:
2 dl turskisk eller rysk yoghurt
Riven skal av en lime
0,5 pressad lime
Salt

Blomkålsris:
Ett litet blomkålshuvud
Grönsaksbuljong (1,5 msk grönsaksfond per halvliter vatten)

4 laxfiléer (ca 500 g)
Pressad lime
Salt och svartpeppar
2 avokado

Gör så här:
Limeyoghurt: Blanda yoghurt med limeskal och pressad lime, smaka av med salt.

Blomkålsris: Riv blomkålen grovt på ett rivjärn. Koka blomkålsriset i grönsaksbuljong tills det mjuknar men fortfarande har lite tuggmotstånd.

Skär laxen i kuber, ca 2x2 cm, och ha på pressad lime, salt och peppar. Stek laxenkuberna i smör eller olja. Skär avokadon i mindre bitar. Servera laxen med blomkålsriset, avokadon och limeyoghurten.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Therese sa...

Limeyoghurt är så gott och fräscht! Ha en fin söndagkväll, kram

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Åh så gott, det låter som en underbar måltid (synd bara med avokado)! Vad härligt att få njuta av några till lediga dagar :)

Unknown sa...

Vi har också det skönt och lugnt! Jag börjar jobba på onsdag efter en långledighet (från 16/12!!!)
Det låter jättegott med lax! Mums!
Kram kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...