tisdag 2 december 2014

Kryddiga pepparkakor (LCHF)

Kryddiga pepparkakor

I helgen blev det ordentligt julbak och en kakorna jag bakade var pepparkakor. Jag använde mitt vanliga pepparkaksrecept men jag ökade på mängden kryddor ordentligt och la till lite kokosmjöl i degen. Jag skriver hela det nya receptet här nedan så har ni det också.

Jag torkar dem i ugnen efter första gräddningen så att de blir riktigt hårda och knapriga. Ska pepparkakorna sparas länge är det viktigt att de blir ordentligt torra, annars finns risken att de möglar och blir dåliga. De färdiga pepparkakorna förvaras bäst i en tät burk i rumstemperatur och mina har klarat sig minst en månad (sen tog de slut).

Hur många pepparkakor degen ger beror på hur tunt degen kavlas ut och vilken storlek på formarna som används. Jag gjorde ganska små och tunna pepparkakor.

En favorit är att bre smör på kakorna eller att servera dem med ädelostkräm. Jag tycker att pepparkakorna blev riktigt goda och nu är utmaningen att få dem att räcka fram till julafton.




KRYDDIGA PEPPARKAKOR (LCHF)

25 g osaltat smör, rumsvarmt
40 g (2 msk) honung (eller annan valfri sötning)
1 ägg
150 g (3,5 dl) mandelmjöl
10 g (ca 1,5 msk) kokosnötsmjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk mald nejlika
1 tsk mald ingefära
2 tsk kanel

Gör så här:
Använd elvispen och rör ihop smör och honung. Vispa ner ägget. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör ner det i smeten. Vispa sakta tills allt har blandat sig. Låt degen vila i kylskåpet över natten med plastfolie runt sig.

Kavla ut den kylskåpskalla degen mellan två bitar plastfolie. Dra försiktigt bort den översta plastfolien och ta ut mått med kakformar. Pilla bort degen mellan kakorna och lyft försiktigt över pepparkakorna till en ugnsplåt (de går lätt sönder). Grädda i 5-10 minuter i 200 grader tills de börjar få lite färg på sidorna. Ta ut kakorna ur ugnen och sänk värmen till 75 grader.

När ugnen svalnat till 75 grader, torka pepparkakorna i ugnen (tog ca 1 timme för mig), lufta ugnsluckan ibland så att ångan åker ut. När pepparkakorna känns hårda, stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i ugnen 30-60 minuter, öppna ugnsluckan ibland och lufta. Låt pepparkakorna svalna helt och förvara i tätslutande burk i rumstemperatur.

Antalet pepparkakor varierar beroende på hur tunnt degen kavlas ut samt hur stora formar som används. Jag fick ut 70-80 st tunna, runda minipepparkakor, ca 5 cm i diameter.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

sockerdricka sa...

Supergoda och knapriga pepparkakor!
Jag gjorde en rulle av degen och skar sen pepparkakor som jag gräddade, blev riktigt bra och lite lättare när tålamodet tryter.. :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sockerdricka: Vilken bra idé att skära pepparkakorna. Kul att du gillade dem. :)

Sara sa...

Går det bra om man använder kallpressad kokosolja istället för smör?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sara: Jag har inte testat själv men kan inte se något som hindrar att det skulle fungera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...