måndag 15 december 2014

Köttbullar med timjan och dijonsenap

Köttbullar med timjan och dijonsenap

Tidigare år har jag gjort julkryddade köttbullar till julbordet men i år kör jag en mer vanlig variant istället. Jag smaksatte dessa med timjan och dijonsenap, vilket blev väldigt gott. Köttbullarna kokar jag, vilket gör dem saftiga och goda, sen steker jag på dem vid servering så att de får en fin stekyta.

Självklart var vi tvungna att provsmaka köttbullarna innan de åkte in i frysen, så i lördags åt vi dem med kokt blomkål, gräddsås och tinade lingon. Mycket gott.


Köttbullar med kokt blomkål,
gräddsås och tinade lingon


KÖTTBULLAR MED TIMJAN OCH DIJONSENAP
Ca 70 st

1 kg blandfärs
2 ägg
2 tsk dijonsenap
1 msk köttfond (jag använde oxfond)
0,5 finriven gul lök
1 msk torkad timjan
2 tsk salt
4 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Mortla timjan och blanda alla ingredienser. Forma köttbullar, använd fuktiga händer. Koka upp saltat vatten, jag använde ca 1 tsk per liter vatten. Släpp ner några köttbullar i taget i vattnet och låt dem koka ca 5 minuter. Ta upp köttbullarna ur vattnet. Hit kan förberedas och frysas in.

Stek köttbullarna vid servering så att de får en fin stekyta.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...