onsdag 1 oktober 2014

Fantastiska baguetter (LCHF)

Baguetter

Förra helgen bakade jag jättegoda mejerifria baguetter som vi åt till lunch i söndags. Det är samma recept som den falska surdegslimpan men jag tillsatte brödkrydda i degen samt formade degen till små baguetter. Jag bakade baguetterna dagen innan vi åt dem och strax innan servering la jag in dem i ugnen 5 minuter (180 grader), vilket gav en nygräddad känsla till brödet.

Degen är lite svårhanterligt eftersom den på grund av den stora mängden fiberhusk sväller väldigt snabbt och nästan blir lite seg i konsistensen. Jag använde lite blöta händer för att forma degen till avlånga bullar.




FANTASTISKA BAGUETTER (LCHF)
8 st

284 g (knappt 6 dl) mandelmjöl
90 g (9 msk) fiberhusk
1 tsk havssalt
4 tsk bakpulver
1 msk brödkrydda
5 msk (0,75 dl) äppelcidervinäger
6 st (ca 198 g) äggvitor
340 g (knappt 3,5 dl) kokande vatten

Gör så här:
Rör ihop äggvitor och äppelcidervinäger i en skål. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke och vispa ner äggblandningen, jag använde elvisp. Vispa ner det varma vattnet.

Dela degen i 8 bitar och forma till baguetter (platta till dem något för de reser sig i ugnen) och skär några snitt i degen.

Grädda i ca 50 minuter i 180 grader. Låt svalna på galler under en bakduk.


Receptet är hämtat från Maria Mind Body Health men jag har lagt till brödkrydda


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Jeanikee sa...

De ser supergoda ut! Smakar de lika gott som de ser ut?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jeanikee: Jag tyckte baguetterna blev jättegoda. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...