tisdag 2 september 2014

Fiskgratäng med kräftstjärtar och dillsås

Fiskgratäng och kokt broccoli

Alltså, det här var galet gott! Tyvärr har vi inte ätit så mycket fisk den senaste tiden så när jag planerade veckans mat såg jag till att lägga in fisk på menyn. Eftersom jag hade kräftstjärtar i kylskåpet och torsk och dill i frysen passade jag på att göra en fiskgratäng. Till fiskgratängen serverade jag lättkokt broccoli.

Nu ska jag se till att äta fisk lite oftare. Har ni några favoritrecept med fisk? Dela gärna med er.

Gratäng

Fiskgratäng med kräftstjärtar och dillsås

Kokt broccoli


FISKTGRATÄNG MED KRÄFTSTJÄRTAR OCH DILLSÅS
5-6 pers

800 g fiskfiléer av vit fisk (jag använde torskfiléer)
170 g kräftstjärtar
Salt och vitpeppar

Sås:
5 dl vispgrädde
1 fiskbuljongtärning
0,5 dl dill
1 msk pressad citron
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Torka av fiskfiléerna med ett hushållspapper och lägg i en ugnsform, salta och peppra. Lägg ett bakplåtspapper över och tillaga i ca 15 minuter i 200 grader.

Rör ihop grädde, fiskbuljong och dill i en kastrull och låt det koka under omrörning medans fisken tillagas. Låt såsen koka så att den tjocknar något. Rör sedan ner pressad citron och smaka av med salt och peppar.

När fisken är klar, ta av bakplåtspapperet och ös ur spadet som bildats i formen. Grovhacka kräftstjärtarna och fördela över fisken. Häll såsen över fisken och värm i ugnen ca 5 minuter i 200 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...