torsdag 14 augusti 2014

Very cherry chocolate cake (LCHF)

Very cherry chocolate cake

Den 2 augusti fyllde Algot nio år. Jag kan inte riktigt fatta att tiden gått så fort och att min lille kille blivit så stor. Han började ju årskurs tre idag.

Vi var på husbilssemester på själva födelsedagen och han uppvaktades med paket på morgonen. Senare under dagen när vi stannade på en rastplats längs vägen överraskade vi med med en liten bakelse (sockerkaka, spritsad vispad grädde och nio tårtljus - det var dock svårt att få ljusen att brinna utomhus). Dagen avslutades med en fantastiskt god middag på Axmarbrygga havskrog, en fiskerestaurang vid kusten.

När vi kom hem bakade jag en födelsedagstårta med choklad och körsbär (jag inspirerades av den här tårtan som jag bakade innan vi började äta LCHF). Tårtan blev fantastiskt god och jag är nästan beredd att säga att det är den godaste tårta jag någonsin ätit. Tårtan består av chokladbotten, körsbärsfyllning och chokladganache toppad med färska körsbär.

I fyllningen använde jag körsbärsmarmelad med svarta körsbär (från St Dalfour, 284 g) och den innehåller inget tillsatt socker. Även om marmeladen är sockerfri är det givetvis ganska söt ändå och innehåller en hel del kolhydrater.






VERY CHERRY CHOCOLATE CAKE (LCHF)

Tårtbotten:
100 g osaltat smör
1 msk honung
0,5 dl kakao
2 tsk frystorkat snabbkaffe
2 dl vispgrädde
5 ägg
1 tsk vaniljpulver
1 dl (50 g) mandelmjöl
1 dl (50 g) kokosnötsmjöl
0,5 dl (ca 8 g) pofiber
1,5 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
En nypa salt

Fyllning:
250 g mascarpone
0,5 tsk äkta vaniljpulver
En knivsudd bakpulver
3,5 dl vispgrädde
250-300 g osötad körsbärsmarmelad

Chokladganache:
100 g mörk choklad (jag använde 86%)
1,5 dl vispgrädde
1 msk osaltat smör

Garnering:
Bigaråer eller körsbär

Gör så här:
Tårtbotten: Smält smöret tillsammans med honungen, rör ner kakao och snabbkaffe och låt det bubbla med några sekunder. Rör ner grädden och låt smörblandningen svalna. Vispa äggen fluffigt och vispa sedan ner smörblandningen. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 5 minuter. Smörj en rund springform, 22 cm i diameter, och häll i smeten. Grädda ca 30 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Känn efter med en provsticka att kakan är färdig. Låt kaka svalna helt innan tårtan monteras.

Fyllning: Lägg mascarpone, vaniljpulver, bakpulver och vispgrädde i en bunke, vispa tills fyllningen tjocknat. Tillsätt körsbärsmarmeladen och vispa ihop.

Montering: Dela tårtbotten i två delar. Fyll med rejält med fyllning och fördela sedan övrig fyllning runt tårtan i ett jämt lager. Låt tårtan stå kallt medan chokladganachen görs.

Chokladganache: Smält chokladen och tillsätt smöret. Rör sedan ner vispgrädden lite i taget. Låt svalna helt och fördela sedan över tårtan. Dekorera med körsbären innan chokladganachen stelnat.


Tårtbotten har jag utgått från ett recept från boken "Kakor och desserter med LCHF" av Marianne Andersson. Originalreceptet innehöll 2 msk Bakery+ som jag bytt ut mot honung samt creme fraiche som jag bytte ut mot vispgrädde. Jag tillsatte frystorkat kaffe, fiberhusk och salt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Therese sa...

Den såg ju galet god ut :)

Semester & Mat sa...

Ser riktigt god ut!
Axmarbrygga har vi pratat om i många år att vi ska besöka, är ju 15mil ifrån oss men åt rätt håll när man är på väg någonstans.

Önskar dig en trevlig helg!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Caroline: Ja, åk till Axmarbrygga om ni har möjlighet, jag kan verkligen rekommendera det. De hade otroligt god mat tyckte vi alla tre i familjen. Ligger mysigt vid vattnet också. :)

Unknown sa...

Vilken fantastisk tårta!!!!!
Ett riktigt konstverk :)

Lua sa...

Varför är det bakpulver i fyllningen, egentligen? Jag fick frågan av en kompis som jobbat på bageri i 20 år... ;)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Lua: Jag har hört (och det kanske inte alls stämmer) att om man skulle vispa grädden för länge så hjälper bakpulvret till att det inte blir smör.

Lua sa...

Jaha! Då är den inte nödvändig alltså, så länge man håller koll på grädden :) Hur som helst så gör den här tårtan succé i flera sammanhang hos oss och jag är så tacksam över receptet!

Kram Lua.

Anonym sa...

Erika var hittar du osötad körsbärsmarmelad?
Kram
Stina

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Stina: Den jag köpte (körsbärsmarmelad med svarta körsbär från St Dalfour, 284 g) fanns där all annan marmelad stod i affären. En hög, smal burk i glas. Hoppas att du hittar den eller någon liknande. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...