torsdag 3 juli 2014

Ruccolapesto

Ruccolapesto

Trädgårdslandet fullkomligt exploderade för någon vecka sedan och nu har vi massor med ruccola. Vi hinner inte äta upp allt som sallad så jag testade att göra ruccolapesto av några blad och det blev väldigt gott. Vår ruccola är väldigt pepprig i smaken så peston blev väldigt smakrik. Vill man ha den lite mildare kan man blanda ut den med lite creme fraiche, då får man en god grillsås.

Idag har jag haft en jättehärlig dag tillsammans med Algot. Han hade ledigt från fritids idag och fick följa med mig till jobbet. Jag jobbade bara halvdag idag och sen åkte vi till stan och shoppade och åt god mat. Sen avslutade vi med veckohandlingen av mat. Nu orkar jag inget mer idag så det blir vågrätt läge med en bok i handen resten av kvällen.



RUCCOLAPESTO

1 dl sötmandel
30 g ruccola
1 vitlöksklyfta
1 krm salt
1 dl olivolja

Gör så här:
Mixa mandeln i en matberedare eller mixer. Lägg ner övriga ingredienser och mixa ihop peston.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilken rolig slags pesto! Härligt att ni kan använda er utav det ni odlar!

Semester & Mat sa...

Ja nu händer det en hel del ute i trädgårdslanden.
Här hemma har vi bara jordgubbsland, inte så bara det heller egentligen för vissa veckor kan man plocka av 1-2liter varje dag och det är tillräckligt på tre personer :)

Ha en fin söndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...