måndag 14 juli 2014

Basilikacoleslaw (mejerifri)

Ljusgrön cole slaw med basilika

Vi odlar egen basilika och en favorit den här sommaren har varit att göra basilikamajonnäs (majonnäs smaksatt med basilika och vitlök) till grilltallriken. Den här gången gjorde jag basilikamajonnäsen utan vitlöken och använde som bas i cole slaw. Vanlig cole slaw innehåller yoghurt men här valde jag att enbart använde majonnäs.

Tack vare basilikan fick min cole slaw en härligt ljusgrön färg och den blev otroligt god. Jag använde färsk vitkål, den blir härligt krispig i cole slaw tycker jag. Vi åt grillade revbensspjäll till denna cole slaw.


Basilika


BASILIKACOLESLAW (MEJERIFRI)

Basilikamajonnäs:
1 ägg
1,5 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
Några droppar pressad citron
0,5 kruka basilika
2,5 dl rapsolja
1 krm salt
Vitpeppar

450 g finstrimlad vitkål
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Basilikamajonnäs: Se till att alla ingredienser är rumsvarma. Lägg alla ingredienser i en mixerskål och mixa med staxmixer tills majonnäsen tjocknat. Smaka av med salt och peppar.

Cole slaw: Finstrimla vitkålen med en osthyvel eller en mandolin. Blanda vitkålen med majonnäsen och smaka av med svartpeppar och eventuellt mer salt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Låter jättegott! Måste testa göra sådan majonnäs! :)
Kram kram <3
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...