fredag 13 juni 2014

Jordgubbsdessert med mandelcrunch

Jordgubbsdessert med mandelcrunch

"Den blomstertid nu kommer..."

Igår var det skolavslutning på sonens skola och skolgården fylldes av finklädda skolelever, lärare och föräldrar. Vädret kändes lite osäkert men solen tittade fram och det blev en varm och fin förmiddag.

Precis som tidigare år så hade jag svårt att hålla tårarna borta. Algot hade förvarnat om att han hade en överraskning till mig och Magnus i slutet av deras sång och det visade sig att han och några barn till dansade vals till klasskompisarnas sång. Så modigt inför 400 elever och alla föräldrar... och då rann det någon extra tår ur en stolt mammas ögon.

Sommarledigheten får vänta ytterligare några veckor men det betyder ju inte att vi inte kan njuta av det sommaren har att erbjuda ändå. Jordgubbar är min svaghet under sommarsäsongen och den här desserten är perfekt att göra nu när de svenska jordgubbarna finns tillgängliga. En härligt dessert med färska jordgubbar, en god mandelcrunch och en len kräm blir den perfekta avslutningen på en middag. Nästa gång ska jag göra mindre portioner av den för den blev lite väl stor.




JORDGUBBSDESSERT MED MANDELCRUNCH
10-12 st (jag gjorde 6 st men tyckte att de blev för stora)

Mandelchunch:
100 g smör
20 g (1 msk) honung
150 g (3 dl) mandelmjöl

Jordgubbs- och yoghurtkräm:
200 g jordgubbar (går bra med frysta som tinats)
50 g cream cheese
2 dl yoghurt
2 dl vispgrädde
1 tsk äkta vaniljpulver
1 msk pressad citron (gärna även lite rivet citronskal)

Färska jordgubbar

Gör så här:
Mandelcrunch: Smält smöret och honungen. Rör ner mandelmjölet. Häll degen på ett bakplåtspapper och täck med plastfolie. Kavla ut tunt och dra sedan försiktigt bort plastfolien. Grädda i 7-8 minuter i 175 grader tills kakan fått färg men inte blivit bränd. Låt svalna och bryt sedan i bitar.

Jordgubbs- och yoghurtkräm: Mosa jordgubbarna och vispa ihop med alla ingredienser förutom grädden. Vispa grädden separat men inte för hårt. Vänd ner grädden i yoghurtbladningen.

Skiva de färska jordgubbarna och varva sedan jordgubbar, kräm och mandelcrunch i ett glas.


Jag har utgått från ett recept hämtat från boken "Viktminskning med LCHF" av Åse Falkman Fredrikson (56 kilo.se)


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh va ljuvligt gott detta låter då!!
Phu inte bara jag som fäller en (lr flera) tårar på skolavslutningen ;)
Kraaam <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...