onsdag 7 maj 2014

Möra kycklinglårfiléer (Crock Pot)

Möra kycklinglårfiléer

Den här kycklingen har jag lagat flera gånger och den är verkligen jättegod och superenkel att göra. Jag brukar förbereda det mesta kvällen innan genom att putsa och marinera kycklingen, på så sätt går det snabbt på morgonen att sätta på maten. Självklart kan man marinera kycklingen direkt i crockpoten.

Jag har utgått från receptet på kycklinglår som jag tidigare lagat i min Crock Pot. Kycklingen blir väldigt mör och faller nästan isär när den tas ur grytan. Till kycklingen serverade jag stekt vitkål men cocktailtomater vilket gav en jättegod mejerifri middag. För dig som gärna äter mejerifritt är en Crock Pot den perfekta köksapparaten.

Ofta när jag lagar mat i min Crock Pot passar jag på att göra stora satser. Den här gången blev det två middagar för hela familjen samt fyra matlådor.




MÖRA KYCKLINGLÅRFILÉER (CROCK POT)
8-10 pers

2 kg kycklinglår
2 morötter
1 gul lök
1 dl vitt vin
1,5 msk kycklingfond
Salt och svartpeppar

Marinad:
1,5 dl olja (rapolja eller olivolja)
3 msk kycklingfond
3-4 pressad vitlöksklyfta
3 msk röd currypasta
2 msk torkad basilika
2 tsk salt
4 krm svartpeppar

Gör så här:
Putsa kycklinglårfiléerna och lägg i en skål. Blanda ingredienserna till marinaden och häll över kycklingen och blanda (detta gjorde jag kvällen innan och lät kycklingen stå i marinaden över natten i kylskåpet men det går bra att lägga i grytan direkt).

Skär morötterna och löken i stora bitar och lägg i botten av grytan. Häll på vin och fond. Lägg ner kycklingen i grytan och ha på salt och peppar. Tillaga i 8-10 timmar på låg värme.

Just den här gången strödde jag på extra basilika när jag lagt ner kycklingen i grytan, därför är de bitar som låg överst ganska mörka på ytan.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...