tisdag 11 mars 2014

Vildmarkstur med hundspann

En härlig vildmarkstur med hundspann

Veckan innan vår skidresa damp det ner ett brev i brevlådan adresserat till mig. Det var en tidig födelsedagspresent från min svägerska och hennes man samt mina svärföräldrar där de bjöd mig och min familj på en vildmarkstur med hundspann under vår Sälensemester.

När vi kom till samlingsplatsen började vi med att hälsa på hundarna som redan var ivriga att få komma iväg. Totalt var det fyra sällskap som skulle ut på samma tur. Min familj fick en egen släde som drogs av sju hundar och vi fick veta att vi skulle få köra släden själva. Jag och Magnus bestämde att vi skulle prova att köra båda två, så vi körde halva turen var.

Det var fantastiskt roligt och ett underbart sätt att ta sig fram i vinterlandskapet. Hundarna sprang som bara den och snön yrde kring släden. Det syntes att hundarna tyckte att det var roligt och det gällde att bromsa släden ibland för att klara tvära svängar och för att inte få för mycket fart i nedförsbackarna.

Efter turen fick en liten mjukishund, som snabbt fick namnet Hundis, följa med hem som minne av äventyret. Hela familjen tyckte att det var en underbar upplevelse och jag hoppas att jag kommer att få göra det igen någon gång.


Tack Ulrika, Peter, Gerd och Anders för en härlig och minnesvärd present!

Jag hälsar på hundarna innan turen

En av hundarna hade väldigt ljusa och vita ögon.
Vi fick veta att det var för att den skulle
se bättre i det vita snölandskapet.

Jag fick köra hundspannet själv

Full fart genom snön

Nöjd efter turen.
"Hundis" fick följa med hem som souvenir.


Mer info om hundslädturerna finns hos Peakpoints.



Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh va kul :) jag har åkt hundspann när jag gick i mellanstadiet ungefär tror jag det va....vore kul att testa igen snart!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...