måndag 31 mars 2014

Squashtårta med frosting

Födelsedagstårta

Jag har firat min 40-årsdag i tre helger nu, vilket har varit väldigt roligt men samtidigt intensivt. Nu ser jag fram emot en helg helt utan inplanerade aktiviteter.

min födelsedag förra helgen bakade jag naturligtvis en födelsedagstårta. Tårtbotten består av en härlig squashkaka med smak av kanel och kardemumma. Runt kakan och som fyllning använde jag en whipped cream cheese frosting. Tårtan blev jättegod och eftersom vi bara var familjen som delade på den kunde vi lyxa med tårta i flera dagar.

Kakan har jag bloggat om tidigare men då hade jag bakat den i större form och spritsat frosting ovanpå. Den här gången ville jag ha en hög tårta och valde istället en mindre form att baka i.

Jag bakar oftast med honung istället för med sötningsmedel men i frostingen på den här tårtan använder jag sukrin melis (florsocker gjort med sötningsmedel) som sötning. Kanske fungerar det att använda honung även i frostingen men jag har inte testat.





SQUASHTÅRTA MED WHIPPED CREAM CHEESE FROSTING (LCHF)

Tårtbotten:
250 g finriven squash (ca 4 dl)
2,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
1,5 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
150 g smör
4 ägg
1 msk pressad citron
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)

Whipped cream cheese frosting:
100 g cream cheese
0,75 dl sukrin melis
2 krm äkta vaniljpulver
En knivsudd bakpulver
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Tårtbotten: Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret och rör ner honungen så att den smälter. Vispa äggen och vispa ner smöret och pressad citron. Rör ner de torra ingredienserna. Häll smeten i en smörad springform (diameter 15 cm) och grädda i ca 60 minuter i 150 grader. Känn efter med en provsticka om kakan är klar. Låt kakan svalna.

Whipped cream cheese frosting: Vispa ihop cream cheese, sukrin melis, vaniljpulver och bakpulver med elvisp. Tillsätt grädden och vispa tills frostingen är tjock.

Tårta: Dela kakan på höjden och fyll tårtan med frosting. Fördela övrig frosting runt kakan. Förvara i kylskåp.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör du med squashen, kramar du ur vätskan eller blandar du i det rivna som det är?
Barbro

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Barbro: Jag har inte kramat ur squashen när jag bakat men jag har inte upplevt min squash så blöt. Men skulle den vara väldigt blöt så skulle jag nog krama ur den lite lätt innan jag blandade ner i smeten.

Unknown sa...

Så snygg och maffig tårta! Ska också testa baka med zuchinni!
Ha en fin dag!
kram <3
//Lana

monkan sa...

Ser vansinnigt maffig ut! Jättefin! :-)

Ja, ta det lite lugnt nu...vilka festhelger!

Kram/M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...