söndag 16 februari 2014

Fylld pasta med tomatsås (LCHF)

Fylld pasta med tomatsås

Igår åt vi fylld pasta med tomatsås. Det var lite knöligt att göra den fyllda pastan men resultatet blev till slut väldigt bra och det var otroligt gott. Jag använde äggvita för att "limma" ihop pastan och det gäller att inte lägga på för mycket fyllning på varje pastabit, då är det svårt att få ihop knytena.

Idag började vi dagen med frukost framför TV:n där vi tittade på gårdagens deltävling av Melodifestivalen. Ingen av bidragen föll mig riktigt i smaken den här gången men det är ändå kul att titta tycker jag.

Idag blir det en lugn dag. Maten står redan och puttrar i min Crock Pot och jag har plockat fram några kakor från julbaket ur frysen till eftermiddagsfikat.




FYLLS PASTA MED TOMATSÅS (LCHF)
3 pers

Tomatsås:
500 g krossade tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk torkad basilika
1 msk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
Salt och svartpeppar

Pasta:
4 ägg
1 dl vatten
0,5 dl fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
1 tsk salt

Fyllning:
50 g rökt skinka
3-5 soltorkade tomater
60 g mozzarella
0,5 knippe färsk basilika
1 äggvita

Gör så här:
Tomatsås: Finhacka löken och fräs tillsammans med pressad vitlök i botten av en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka utan lock 15-20 minuter. Lägg på locket och låt puttra på svag värme tills pastan är klar.

Pasta: Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg och vatten i en annan skål. Använd elvisp och vispa långsamt ner vätskan i fiberhuskblandningen. Låt smeten svälla i 10 minuter. Dela degen i två delar och lägg på varsitt bakplåtspapper. Kavla ut degen genom att lägga plastfolie över och kavla ut tunt. Dra försiktigt bort plastfolien. Tillaga i ca 10 minuter i 125 grader (varmluft). Skär pastan i små fyrkanter.

Fyllning: Finstrimla skinka, soltorkade tomater och basilika. Finriv eller skär mozzarellan smått. Blanda alla ingredienser utom äggvitan.

Fylld pasta: Lägg en liten klick fyllning på varje pastabit (jag vände på pastabitarna för de är oftast lite kladdigare på undersidan). Pensla kanten med uppvispad äggvita. Tryck ihop och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Värm i 5-10 minuter i 125 grader (varmluft). Servera med tomatsåsen.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Det låter lite klurigt att få ihop rätten, men resultatet låter onekligen mycket gott! Låter som du har en bra helg :)

monkan sa...

Lite pilliga förstår jag! Jag gör rullar ibland som typ cannelloni, lite mindre pyssel! ;)

Jag gör ju den klassiska LCHF-pastadegen, den kan ju lätt bli lite "blöt". Du har kokosmjöl såg jag, fråga: smakar det kokos..? Jag är sjukt känslig för om kokossmaken slår igenom där jag inte vill ha kokos...

Kram/M

Mårtenssons kök sa...

Men hur bra var inte detta, vi som försöket att ta bort så mycket vitt som möjligt från maten, mjöl, socker med mera. Men samtidigt så är vi ju väldigt förtjusta i pasta och har haft på planeringen att göra egen ett bra tag nu... så dyker det upp ett kanoners recept på det här!
Men den där kokosnötsmjölet... Vi har köpt hem kokosmjöl men misstänker att det är två olika saker. Har vi rätt eller fel?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Monkan: Jag tycker inte att det smakar kokos men jag är inte känslig mot den smaken så jag vet inte hur någon som inte tycker om det reagerar.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mårtenssons kök: Vissa kallar det kokosnötsmjöl, andra kokosmjöl och vissa kokosfibrer. Det finns olika sorter och de beter sig tyvärr inte riktigt likadant. Jag använder Aman Prana (länk).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...