lördag 14 december 2013

Pepparkaksmuffins med mycket smak (LCHF)

Pepparkaksmuffins

Min frys är full av LCHF-kakor i olika former och antagligen kommer vi varken hinna eller vilja äta upp allt under julen. Det brukar bli så att vi plockar lite av julkakorna under hela året och när vi närmar oss nästa jul så blir det frysrensning med gofika några gånger under hösten för att rensa ur så att årets julbak får plats i frysen. Dessa pepparkaksmuffins är en av kakorna som ligger i frysen nu och väntar på att plockas fram till julfikat.

Jag bakade även en variant av pepparkaksmuffins förra året men den här gången la jag till lite mer kryddning och ökade mängden kokosnötsmjöl något. Det här är samma recept som till mjuk pepparkaka men här har jag hällt smeten i muffinsformar istället för form.

Vill man göra en god frosting till dessa pepparkaksmuffins kan man göra färskostgrädde och spritsa eller bre ovanpå muffinsen.



PEPPARKAKSMUFFINS MED MYCKET SMAK (LCHF)
12-14 st

2 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde OneBake)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk kanel
1 tsk malen nejlika
1 tsk ingefära
1 tsk malen kardemumma
150 g smör
4 ägg
1 msk citronjuice
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)
1 dl frysta lingon

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronjuice och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Häll ner lingonen och blanda ner i smeten. Fyll muffinsformarna till hälften med smet och grädda i ca 20 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om muffinsen är klara.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Martina sa...

Synd att jag inte har alla ingredienser hemma, annars hade jag gärna testat dina goa muffins. Hittar säkert något annat på din blogg som jag kan fixa istället.

Kramiz!

Unknown sa...

Mmm låter o ser goda ut!! Men lingon....det har jag ju inga hemma :(
Kraaam <3<3<3

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Fröken Nilsson: Funkar utmärkt utan lingon också. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...