lördag 7 december 2013

Erikas vörtbröd (LCHF)

Vörtbröd

En vörtskiva med julskinka och senap för mina tankar till julaftons morgon. Känslan av förväntningar inför dagen, den känslan kan jag fortfarande känna fast jag är vuxen. Hela julafton har liksom lite av magi över sig.

Även i år har jag bakat ett eget vörtbröd, lite modifierat jämfört med förra året. Brödet innehåller nerkokt porter och honung och är därför inte det nyttigaste LCHF-brödet med det är ett bättre alternativ jämfört med vanligt vörtbröd om man vill undvika gluten. Under julen äter jag mer kolhydrater än vanligt men jag väljer gärna bort gluten eftersom jag har märkt att min mage inte mår bra av det.




ERIKAS VÖRTBRÖD (LCHF)
1 bröd

150 g mandel eller mandelmjöl
150 g grovhackade mandlar
1 dl kokosnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1,5 tsk mald nejlika
1,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald pomerans
250 g kesella
6 ägg
1 msk honung (eller annan valfri sötning)
2,5 msk nerkokt porter *

* Koka ner en halv liter porter i en kastrull utan lock tills det är ca 0,5-1 dl kvar (detta kan göras någon dag i förväg och förvaras i kylskåpet). I brödet används sedan 2,5 msk av den nerkokta portern. Ju mer portern kokas ner desto mer smak får brödet.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka 150 g mandel och rosta i ugnen medan den värms, håll koll så att de inte blir brända. Mixa mandel (eller mandelmjöl) och de rostade mandlarna till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesella, ägg, honung och nerkokt porter i en separat bunke. Blanda allt och häll upp i en smord 1,5-litersform (har du en form där brödet ofta fastnar? Ta ett bakplåtspapper, knögla ihop och tryck ut i formen. Smörj med smör). Låt stå och svälla 5-10 minuter. Grädda i 70 minuter i 175 grader. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp brödet när det har svalnat helt.

Varianter:
- Vörtbröd med russin: Lägg 75 g russin i en värmetålig skål och häll kokande vatten över. Låt stå några minuter och häll av vattnet. Tillsätt russinen i degen.
- Vörtbröd med rostad mandel: Tillsätt 100 g grovhackad, rostad mandel i degen.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

monkan sa...

Just de kryddorna och porter (och julmust, hmm) ingick i min godaste jul-limpa från mitt förra liv; får nog prova din variant innan jul!

Kram/M

Unknown sa...

Det låter jättegott! Jag har faktiskt aldrig ätit vörtbröd...så om jag bakar ditt så har jag ändå ingenting att jämföra med! ;)
Ska nog testa! :)
Ha en fin söndag och andra advent!
Kramar!
//Lana

Martina sa...

Mmmm, så gott med vörtbröd och jag har funderingar på hur jag ska baka mitt favorit vörtbråd a´la lchf, får se hur det går ;-)

anna sa...

Ser gott ut!
Jag får aldreig mina bröd så fina =(
Hur gör du? =) kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...