onsdag 6 november 2013

Kalvfilésaute

Pasta och kalvfilésaute

Det här var bland det godaste jag ätit på länge. Helt fantastiskt gott helt enkelt! Det är så kul att jag hittat ett recept på LCHF-pasta som jag gillar så att jag kan göra pastasåser igen. Algot hjälpte mig att göra pastan och Magnus lagade såsen.

Såsen är ett recept från Leif Mannerström och vi hittade receptet i boken "Kött" av Håkan Fällman. Den boken innehåller massor med härliga kötträtter och jag kan verkligen rekommendera den till alla köttälskare. Kanske en present att ge bort i julklapp till någon? :)



KALVFILÉSAUTE
4 pers

700 g kalvfilé
1 gul lök
0,5 purjolök (det vita)
100 g champinjoner
1,5 msk kalvfond
1 msk dijonsenap
0,5 dl vitt vin
1 knippe gräslök
1 msk dragon
3 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär kalvfilén i 1 cm tjocka skivor, salta och peppra. Stek hastigt i smör på båda sidor så att köttet får färg men inte blir helt genomstekt. Ta upp köttet ur pannan och håll det varmt medan resten tillagas.

Finhacka löken, skiva purjolöken och champinjonerna och strimla gräslöken. Bryn lök, purjolök och svamp tills de fått lite färg. Tillsätt kalvfonden, senap, vin, gräslök, dragon och grädde. Låt såsen puttra i några minuter. Lägg ner köttet i såsen och låt såsen koka upp. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta.


Receptet hämtat från boken "Kött" av Håkan Fällman


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...så gott!
Jag har nu beställt ekologiskt gräsbetat kalvkött, så ska testa det receptet sedan! :)
Kram kram <3
//Lana

Sofia sa...

Fy, stackars kalvar :/

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sofia: Alla får göra sina egna val och vill man inte äta kalvkött så är det upp till var och en.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...