tisdag 29 oktober 2013

Squash- och ädelostpaj (LCHF)

Squash- och ädelostpaj

Blir ni galna på alla mina recept med squash? :)

Nu har den sista egenodlade squashen tagit slut och frysen är fylld med en massa squashbröd. Trots att vi ätit squash i kvadrat så har vi bestämt oss för att odla squash även nästa år, det finns ju så mycket gott man kan göra av squash. Här kommer ett recept till med squash i.

Det här är en squash- och ädelostpaj som jag serverade med en blandad sallad. Ädelosten blir inte så dominant utan ger en ganska mild smak till pajen och den passar utmärkt ihop med squashen. Jag tror att den här pajen skulle kunna vara ett gott tillbehör till lax om man vill.



SQUASH- OCH ÄDELOSTPAJ (LCHF)

Pajskal:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
0,5 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Fyllning:
500 g tärnad squash
3 dl riven ost (jag använde Västerbottensost)
140 g ädelost
3 ägg
1 dl creme fraiche
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Pajskal: Lägg alla torra ingredienser i en matberedare och mixa snabbt så att de blandas. Tillsätt smöret i mindre bitar och mixa ihop. Lägg sist i ägget och kör till en jämn smet. Låt degen vila 5-10 minuter och tryck sedan ut den i en pajform. Nagga botten med en gaffel och ställ i kylskåpet minst 30 minuter. Förgrädda skalet 8-10 minuter i 175 grader.

Fyllning: Lägg den tärnade squashen i ett durkslag med lite salt och låt saltet dra ur vätska i minst 30 minuter. Torka av squashen. Lägg squash och riven ost i pajskalet. Mixa ihop ägg, ädelost och creme fraiche med en stavmixer, smaksätt med svartpeppar och lite salt. Häll äggstanningen över pajfyllningen. Gratinera i ca 45 minuter i 200 grader tills äggstanningen stannat, lägg över aluminiumfolie i slutet så att pajen inte bränns. Servera med en sallad.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Hjärtan i livet sa...

Den lät god, ska ta och göra den till helgen.
Ha det bra!
Eva

Unknown sa...

Tror allt jag ska smyga in någon squashplanta nästa år! Frallorna du har här är ju underbara och måste göras snart igen!!
Kraaam <3<3<3

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Nej, blir inte alls trött på dina squashrecept. Om jag blir något så är det: Väldigt sugen på en egen trädgård! Det är så inspirerande att se hur man kan odla sin egen, ekologiska mat. Både jättenyttigt och billigt. Det vill jag också göra! :-)

Den där pajen verkade ju väkdigt god! Älskar ädelost :-)

Unknown sa...

Nej, nej, det är bara gått med zuchnni!:)
Pajen låter smaskigt!
Kram kram <3

maria at inredningsvis sa...

OTROLIGT läckra bilder härinne:) man blir glad av din blogg.

Om du vill ha ett läckert recept kan du kolla in min blogg:)

LOVE Maria at inredningsvis.se - en blogg om inredning

ps Jag följer dig nu på Bloglovin och hoppas du följer tillbaka:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...