torsdag 24 oktober 2013

Rödvinsbräserad högrev

Rödvinsbräserad högrev

I söndags åt vi rödvins bräserad högrev som vi serverade med blomkålsmos smaksatt med pepparrot och en fantastiskt god röra av champinjoner, lök och bacon. Det är helt otroligt gott och en favorit här hemma som vi lagat många gånger.

Förr åt vi köttet med potatismos men nu gör jag blomkålsmos till istället, vilket är minst lika gott. Moset gör jag i micron för att det inte ska bli för löst. Köttet ska förberedas redan dagen innan och ligga i marinad över natten för att sedan tillagas långsamt och länge i ugnen.

Röran av champinjoner, lök och bacon är det som gör maträtten, så hoppa inte över den om ni provar. Jag måste prova att använda röran även till något annat, exempelvis köttfärsbiffar.

Rödvinsbräserad högrev,
lök- och champinjonblandning samt blomkålsmos

Rödvinsbräserad högrev i sås

Lök- och champinjonblandning

Blomkålsmos med pepparrotssmak


RÖDVINSBRÄSERAD HÖGREV
4 pers

Köttet:
1,25 kg högrev
bindgarn
2 gula lökar, finhackade
4 vitlöksklyftor, finhackade
2 morötter, tärnade
0,5 liten rotselleri, tärnad
2 kvistar timjan
4 lagerblad
svålen från det rökta baconet (se nedan)
4 dl rött vin
ev. 1 dl vatten
Salt och svartpeppar

Lök- och champinjonblandning:
12 små steklökar, skalade (vi använder sharlottenlök)
250 g små champinjoner
150 g bacon i bit, tärnat

Blomkål- och pepparrotsmos:
(I originalreceptet används potatis)
1 blomkålshuvud (ca 1 kg)
1-2 dl vispgrädde
En klick smör
2-3 msk riven pepparrot
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Köttet: Bind upp köttet med bindgarnet. Lägg köttet i en skål tillsammans med lök, vitlök, morötter och rotselleri. Lägg på timjan, lagerblad och svålen från det rökta baconet. Fyll på med vin och eventuellt lite vatten så att det täcker köttet och ställ skålen i kylskåpet över natten. Dagen efter tas köttet ur marinaden och torkas av. Bryn köttet i smör i en stekpanna runt om och lägg i en järngryta och slå på marinaden och låt koka upp (Vi har testat att koka köttet direkt utan att bryna det och det går också bra). Ställ in grytan med lock på i ugnen och tillaga köttet i 1,5-2 timmar i 170 grader.

Lök- och champinjonblandning: Skär baconet i små kuber och knaperstek i en stekpanna. Stek löken och champinjonerna och blanda med baconet.

Sås: Ta upp köttet ur grytan. Sila av buljongen och ihop några minuter. Salta och peppra.

Blomkåls- och pepparrotsmos: Skölj och dela blomkålen i buketter. Lägg blomkålen i en skål som kan köras i micro, häll i ca 1 dl av grädden så att det täcker botten i skålen. Tillaga blomkålen i 10-15 minuter på högsta effekt, känn efter med en provsticka att blomkålen blivit mjuk. Mixa blomkålen med en stavmixer, klicka i lite smör och tillsätt eventuellt mer grädde. Smaksätt med pepparrot, salt och peppar.

Skär köttet i skivor och servera med tillbehören.


Receptet hämtat från boken "Kött" av Håkan Fällman


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En riktig söndagsmiddag! Gud så trevligt och gott!

Mitt liv som fru L sa...

Mmmums vad gott det ser ut!

Ha en fin morgondag och helg!
Kram fina du <3<3<3

monkan sa...

I min smak! Jag gillar husmanskost; mums.
Trevlig helg!/M

Unknown sa...

Vad gott det låter! Har ekologisk högrev i frysen. Kanske ska göra det receptet...måste bara köpa rött vin först! :)
Ha en toppen dag!
Kram <3
//Lana

Helena.B sa...

Lät supersmarrigt med blomkålsmos med pepparrotssmak :) Det ska med all säkerhet testas någon dag!!
Ha en skön lördag..

Unknown sa...

Massa godsaker!!
Måste säga att blomkålsmos slår potatismos med hästlängder!!! Spännande m pepparrot i, det är en smaksättning jag är väldigt dålig på att använda.....

Kraaaam <3<3<3<3

cosmoscatten sa...

Mums det låter ju FANTASTISKT gott!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...