måndag 15 juli 2013

LCHF-picknick - förslag på mat att ta med

Picknick i det gröna!

Nu när det är sommar och fint väder är det ju perfekt att packa picknickkorgen och åka iväg på äventyr. Men vad ska man packa den med när man äter LCHF? Här kommer några förslag!

Mitt förslag är att packa picknickkorgen med:
Pastasallad och kycklingfiléer
Kallskuret, exempelvis skinka, rostbiff och korv
Någon god sås, exempelvis fetaostkräm eller tzatziki
Valnötsfocaccia
Gurka och coctailtomater
Mandlar och nötter
Jordgubbar
Chokladmuffins med hallongömma

Att dricka:
Vatten (frys in hälften innan resan), smaksätt gärna med lime, citron, jordgubbar eller gurka.
Kaffe och te
Eventuellt en flaska vin (beror på tillfället)

Andra tips är:
Squashsallad och kallskuret kött eller kyckling
Kall paj, exempelvis Västerbottenspaj
Blandsallad och kallskuret kött eller kyckling
Kalla pannkakor med färska bär
Cole slaw
Minigifflar med skinkfyllning
Smörgås med goda pålägg (Länk till mina brödrecept)
Äggmuffins
Kokta ägg
Avokado
Oliver

Ett tips är att köpa Frozzypack, där man fryser in locket på burken. Innehållet håller sig sedan kylskåpskallt i minst sju timmar.

Titta också under etiketten "Picknick" här på bloggen, där fylls det hela tiden på med mat som passar i picknickkorgen.

Fyll gärna på med egna tips i kommentarerna så tipsar vi varandra!

Mandlar, coctailtomater, skinka och jordgubbar

Smörgås

Frozzypack håller maten kall

Vatten

En flaska vin


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Freya sa...

Ohhh tack for dette indlæg.. Hele familien tager på fisketur i morgen og vi skal have lidt mat med. Gott med lidt inspiration :)

Unknown sa...

Kanon bra tips! :)
Jag måste testa dina gifflar med skinka! :)
Ha en fin kväll!
Kramar! <3
//Lana

Anna sa...

Vilka toppen bra tips du ger like it :)

Virre sa...

Ägg är bra picknick mat. ;) Annars tackar jag för tipsen. Jag gjorde det enkelt med ost/skinkrullar och kokosbollar plus kaffe (givetvis) när jag och ungarna skulle på en mini/spontanpicknick för nån vecka sen. Inte lika fancy men det funkade. MÅste kolla in några av dina recept tror jag... ;)

HA det fint!

Unknown sa...

Många smarriga tips och jag inser att jag saknar min ugn något fruktansvärt!!!
Kraaaam <3<3<3<3

cosmoscatten sa...

Åh underbart med picknick :) precis en sån där korg skulle jag vilja ha :) bra tips på mat hade du också, tack!

Mårtenssons kök sa...

Ser så himla härligt ut med picknickfilten utlagd, bara att slå sej ner och njuta av alla godsaker!

Marja - Baka sockerfritt sa...

Vad mysigt med picknick! och så mycket gott du bjuder på ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...