tisdag 18 juni 2013

Pastasallad med soltorkade tomater och svarta oliver (LCHF)

Pastasallad med soltorkade tomater och svarta oliver

I fredags firade vi Algots skolavslutning med en riktig sommarmiddag. Jag gjorde en härligt smakrik pastasallad som jag serverade med kallskuren kycklingfilé, ädelostkräm och minigifflar. Pastasalladen har vi tidigare ätit med vanlig pasta men det var första gången jag gjorde den med LCHF-pasta.

Pastasalladen har mycket smak och passar perfekt att servera till kött eller kyckling. Den är matig och kan därför gärna packas ner i picknickkorgen för att följa med på utflykten. Ska ni bjuda på buffé kan ni ha pastasalladen som tillbehör, den räcker då till ca 8 personer.

Jag är så glad att jag äntligen hittat ett LCHF-pastarecept som jag tycker om (hittade receptet hos Lana). Vanligtvis fördelar jag smeten till den här pastan på två plåtar men den här gången ville jag ha lite tjockare pasta och valde att kavla ut degen på en plåt istället.


Härlig sommarmat

Pastasallad

Kallskuren kycklingfilé



Ett gott vin till maten


PASTASALLAD MED SOLTORKADE TOMATER OCH SVARTA OLIVER (LCHF)
4 pers

Pasta:
4 ägg
1 dl vatten
0,5 dl fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
1 tsk salt

Dressing:
1 vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
1,5 msk vitvinsvinäger
3 msk olivolja

Sallad:
0,5 burk strimlade soltorkade tomater (10-12 hela soltorkade tomater, strimlade)
1 dl svarta oliver (jag använder Kalamataoliver)
1 msk torkad timjan
Salt och svartpeppar
125 g mozzarellaost
Några kvistar färsk timjan
Ruccola (valfri mängd)
Ev. några basilikablad

Gör så här:
Pasta: Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop ägg och vatten i en annan skål. Använd elvisp och vispa långsamt ner vätskan i fiberhuskblandningen. Häll sedan ut smeten på ett bakplåtspapper, lägg plastfolie över och kavla ut så att det täcker hela plåten. Ta bort plastfolien och tillaga i ca 10 minuter i 125 grader (varmluft). Ta ut, låt svalna och skär pastan i mindre bitar. Hit kan förberedas i förväg och förvaras i kylskåpet eller frysas in.

Dressing: Skala vitlöksklyftan och krossa den lätt. Blanda vitvinsvinäger, salt och vitlöksklyftan i en liten skål och låt stå och dra i 15-30 minuter. Ta ur vitlöken och tillsätt olivoljan.

Sallad: Blanda pastan med dressingen. Rör ner de strimlade soltorkade tomaterna och oliverna. Smaka av med torkad timjan, salt och peppar. Skiva mozzarellan. Rör ihop pastan med mozzarellan och valfri mängd ruccola samt färsk timjan. Toppa eventuellt med några basilikablad.


Jag har utgått från ett recept från boken "Under valnötsträdet"

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, vad smart att göra pastasallad på lchf-pasta! Kanon bra idé! den tas emot! :) tack tack!
Ha en toppen dag!
kramar!
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Vad gott det ser ut! Jag och LCHF-pastan kommer inte överens, men jag kan ju äta allt det andra! ;) Ädelostkrämen gissar jag att jag fullkomligt kommer älska!
Kycklingen ser så saftig och god ut!

Ha en fin dag fina du!
Kram C <3<3<3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...