onsdag 8 maj 2013

Vitkål- och kycklingröra med broccolipesto

Vitkål- och kycklingröra med broccolipesto

I måndags stekta jag ihop en god röra med vitkål, kyckling och broccolipesto. Jag hade lagat kycklingfiléerna och gjort iordning peston redan under helgen, så det var riktigt snabblagat när jag väl skulle ställa mig i köket, sånt gillar jag! Jag tyckte om smaken av broccolipeston tillsammans med kycklingen, de passade mycket bra ihop. Dessutom får jag aldrig nog av stekt vitkål, det är ju så gott.

Nu är det långhelg och det ska bli så skönt! Är ni också lediga? Hela familjen är ledig i fyra dagar och jag hoppas på fint grillväder nu (prognosen verkade dock inte så lovande, men hoppas kan man ju alltid). Kanske ger vi oss ut på någon utflykt och packar med oss matsäck, det är alltid mysigt!



VITKÅL- OCH KYCKLINGRÖRA MED BROCCOLIPESTO
4-5 pers

4 tillagade kycklinggiléer (eller motsvarande mängd grillad kyckling)
500 g vitkål
Salt och svartpeppar

Broccolipesto:
1 dl sötmandel
1 broccolistånd
1 vitlöksklyfta
1 krm salt
1,5 dl olivolja (mer om man vill ha en rinnigare pesto)

Gör så här:
Broccolipesto: Skär broccolin i buketter (släng inte stolken, den är god att riva ner i en sallad). Mixa mandeln i en matberedare eller mixer. Lägg ner övriga ingredienser och mixa ihop peston.

Skär kycklingen i små bitar. Strimla vitkålen. Stek vitkål tills den mjuknat. Tillsätt kycklingen och broccolipeston. Värm tills allt blivit varmt. Smaka av med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Vilken fräsch rätt! Den borde man ju kunna äta kall till picknick!?!

Kram C <3<3<3

Unknown sa...

Så gott!
Måste testa broccolipeston :p

Ledig, nja bara liite, idag och på söndag är jag ledig skulle vara ledig på lördag oxå men har blivit inbeordrad att jobba..

Vi hoppas oxå på grillväder :)

Unknown sa...

Låter jättegott! Mums, mums!
Jag är ledig men inte maken! Men det ska bli skönt att bara ta det lugnt och slappa! :)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

dinvikt sa...

Låter gott! Aldrig provat kyckling med vitkål, låter intressant!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...