fredag 10 maj 2013

Erikas frölimpa (LCHF)

Erikas frölimpa

Det här brödet har jag hunnit baka flera gånger de senaste veckorna. Jag älskar att baka och bröd går åt på morgonen här hemma så det är perfekt att fylla upp frysen med hembakat bröd. Jag utgick från receptet på mitt mandel- och valnötsbröd men bytte ut sesamfröna mot mer valnötter och tillsatte kokosnötsmjöl och extra vätska. Brödet blev väldigt gott och lite kompaktare än mandel- och valnötsbrödet. Helt klart en favorit som kommer finnas här hemma ofta.

Jag fick med mig lite nyponpulver från mina föräldrar sist jag var och hälsade på dem och jag blev nyfiken på att testa att baka med det. Jag använde nyponpulvret som smaksättning i det här brödet och det blev riktigt, riktigt gott. Brödkryddor funkar också jättebra som smaksättning, det ger brödet en riktig "bröd"-smak tycker jag. Sen gillar jag kanel, så nästa brödbak blir troligtvis med kanelsmak.




ERIKAS FRÖLIMPA (LCHF)
1 bröd

100 g mandel (eller mandelmjöl)
100 g valnötter
1 dl kokosnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk krydda (ex. brödkryddor, kanel eller nyponpulver)
150 g valfria frön (ex. 50 g solroskärnor, 50 g pumpakärnor, 25 g sesamfrön, 25 g hela linfrön)
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
0,5 dl vispgrädde (kan uteslutas)
6 ägg

Ev. frön att toppa med

Gör så här:
Mixa mandel och valnötter till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan, grädden och äggen i en separat bunke. Blanda allt och häll upp i en smord 1,5-litersform (har du en form där brödet ofta fastnar? Ta ett bakplåtspapper, knögla ihop och tryck ut i formen. Smörj med smör). Toppa med valfria frön. Låt stå och svälla i 5-10 minuter. Grädda i ca 60 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen, lägg över aluminiumfolie om brödet börjar få för mycket färg. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Tips: Byt ut valnötterna mot mandel eller andra nötter för att variera smaken på brödet.


Tillägg 2014-02-08: De senaste gånger jag bakat det här brödet har jag uteslutit grädden och det har blivit väldigt bra.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Hjärtan i livet sa...

Har bakat fröbröd nu men hade inget coccosmjöl hemma så jag utelöt det, minskade ner med ett ägg också. Kryddade med pepparkakskrydda. När det svalnat ska det bli spännande att smaka.
Eva

Unknown sa...

Mmm...vad gott det låter! :)
Alltid roligt med nya uppdaterade brödrecept!
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Erika Skogly sa...

Så gott!

Anna sa...

Jag glömmer oftast av nudlarna, men idag fick de bli till räkgrytan :D
Brödet ser jättefint och gott ut, yummie!kram

Kolmen koplan mama sa...

Jag har den här just nu i ugnen! Använde hälften hasselnötsmjöl, hälften valnöts för valnötspåsen var så tom :) och tranbärpulver. Annars exakt som receptet! Tack, doftar gott!!!

Kolmen koplan mama sa...

och när man är så glömsk i köket, och ingen van bagare, så händer det att man glömmer smörja formen om det inte sägs så med stora bokstäver ;) men jag fick brödet ut ur formen iaf. Liten del blev kvar på bottnet ;) men oj vad resten ser bra ut! Svalna svalna, jag vill smaka!!!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kolmen koplan mama: Aj då! Ett tips om man har en form som brödet fastar i är att ta ett bakplåtspapper och knöggla ihop, sen trycker man ut det i formen och smörjer. Jag har uppdaterat receptet. Hoppas du gillar brödet!

Kolmen koplan mama sa...

Smaken var helt okej då brödet var lite varmt, men det tar lite tid att bli van med svalnat smak ;) ska baka på nytt, och testa som rutor också. Och recept på kokos-lingonkakan är på väg, måste översätta den på svenska först bara...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...