fredag 7 december 2012

Pepparkaksmuffins (LCHF)

Pepparkaksmuffins

Pepparkakor i alla former hör till julen tycker jag. Jag har bakat hårda pepparkakor och det har även blivit mjuka pepparkakor i form av muffins. Dessa pepparkaksmuffins blev otroligt goda och smakrika och passar perfekt att bjuda på nu i juletid (och annars också förståss). Jag tänker bjuda våra julgäster på dessa när de kommer och hälsar på oss över julhelgen.

Jag bakar nuförtiden nästan alltid muffins i silikonformar. Silikonformarna kan diskas och återanvändas men den största fördelen tycker jag är att kakan inte fastnar i formen. Använder du pappersformar kan det vara bra att pensla dem med lite smält smör innan smeten fördelas i formarna. På bilderna har jag bytt ut silikonformen mot en julig muffinsform i papper.

Vill du göra cupcakes av dessa muffins är det väldigt gott att spritsa eller bre ut lite färskostgrädde på muffinsen och dekorera med lingon, det gjorde jag när bloggen fyllde ett år.



PEPPARKAKSMUFFINS (LCHF)
12-14 st

2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk malen nejlika
0,5 tsk ingefära
2 krm malen kardemumma
150 g smör
4 ägg
1 msk citronjuice
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)
1 dl frysta lingon

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronjuice och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Häll ner lingonen och blanda ner i smeten. Pensla muffinsformarna med lite smält smör, jag använder silikonformar (på bilderna har jag bytt till pappersformar). Fyll muffinsformarna till hälften med smet och grädda i ca 20 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om muffinsen är klara.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Maria sa...

Ser gott ut !! Älskar allt med pepparkakssmak! Gott med lingon i ..
Ska nog skaffa mig siliconformar, verkar praktiskt!
Ha en skön dag ..
:)

Unknown sa...

Gott, gott!
Du läser mina tankar! Jag planerar att baka pepparkaksmuffins idag efter jobbet! :)
Ska se vad jag hittar på för recept då! :)
ha en toppen fredag!
Kram
P.S.
Hoppas du mår bättre!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Även jag har bakat alla möjliga kakor med smak av pepparkaka. Så gott och passande under denna tid :)

Anonym sa...

Vad kan jag använda istället för kokosmjöl? Kan jag ersätta det med mer mandelmjöl? Detta ser lovande ut och ska verkligen testas! Mvh Linn

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Linn: Använd 3 dl mandelmjöl (totalt) och ta bort kokosnötsmjölet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...