onsdag 12 december 2012

Kanelbröd med rostad mandel (LCHF)

Kanelbröd med rostad mandel

Vad sägs om ett härligt gott bröd med kanelsmak och bitar av rostad mandel! Jag har som vanligt utgått från mitt mandel- och valnötsbröd (älskar det brödet och man kan göra hur många varianter som helst av det). Den här gången smaksatte jag som sagt med kanel och för er som följt bloggen ett tag är det ingen nyhet att jag älskar kanel. Jag hade i grovhackade rostade mandlar i brödet som tillsammans med kanelen gav brödet en riktigt julig smak men självklar passar brödet även att ätas året om.

Nu är det inte långt till jul och nedräkningen har börjat. Sonen öppnar luckor i julkalendern och jag skriver listor på saker som ska hinna göras innan julens gäster anländer. Det är mycket som ska göras men det är otroligt härligt, jag älskar julen!




KANELBRÖD MED ROSTAD MANDEL
1 bröd

100 g mandel (eller mandelmjöl)
50 g valnötter (kan bytas ut mot mandel)
25 g sesamfrön
25 g linfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
100 g grovhackade mandlar
50 g solroskärnor
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg
Ev. solroskärnor att toppa brödet med

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rosta den grovhackade mandeln och solroskärnorna i en ugnsplåt medans ugnen värms, passa så att de inte bränns. Mixa mandel (inte den som rostas), valnötter och sesamfrön till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser samt de rostade mandlarna och solroskärnorna i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform, toppa eventuellt med solroskärnor och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett superrecept! Jag har gjort några av dina varianter bytt russin mot blåbär (tips från tidningen som "lånat" ditt recept) har även bytt mandlar mot rostade hasselnötter. Mycket smaskigt!

Ha en varm jul!
Eva

Hjärtan i livet sa...

Hej! Har inte hittat något LCHF-bröd som jag gillar men jag ska ge detta en chans. Tror du att man kan ta färre ägg, kanske bara 4 st eller håller inte degen ihop då?
Önskar dig en fin dag!
Eva

Unknown sa...

Perfekt när man hittat ett recept man kan variera!!
Då blir det ju liksom nytt bröd varje gång ;)
Kanel har jag inte testat i bröd än.....måste göras!!
Ha en fin dag :)

Anonym sa...

Måste bara fråga hur konsistensen blir? Typ slafsigt? Låter de blöta när man klämmer på de?

Mia

Unknown sa...

Vad gott att blanda kanel i matbrödet! Det ska jag testa nästa gång! :)
Tack för tipset!
Ha en fin kväll!
kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Hjärtan i livet: Det funkar alldeles säkert med 4-5 ägg. Hur gräddtiden blir då är jag inte säker på.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mia: Jag tycker inte brödet är "blött". Testa att ta ett ägg mindre eller 30-40 g mandel extra så blir smeten lite fastare.

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Verkar jättegott, måste prova...

Anonym sa...

Tack för att du tog dig tid att svara. Jag ska testa till helgen;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...