fredag 26 oktober 2012

Tonfisk- och broccolilåda

Tonfisk- och broccolilåda

Jag brukar handla på torsdagar men eftersom jag har varit bortrest några dagar hade jag inte hunnit förbereda någon inköpslista och därför blev det en maträtt med saker vi hade hemma igår. Tidigare har jag gjort en tonfisk- och broccoligratäng som jag tycker är väldigt god och jag utgick från det receptet men ändrade lite, bland annat gjorde jag en äggstanning istället för bara sås. En snabblagad och väldigt god maträtt. Jag vet inte vad maträtten ska kallas, det är en blandning av paj, gratäng och låda... men mycket god är den.

Det snöade här i Linköping igår kväll och nu på morgonen ligger lite snö fortfarande kvar. Har ni sett snön än där ni bor?



TONFISK- OCH BROCCOLILÅDA
4 pers

500 g fryst broccoli
2 burkar tonfisk
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
2-3 dl creme fraiche
3 ägg
200 g riven ost
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Tina broccolin. Finhacka löken och fräs i smör tillsammans med pressad vitlök. Tillsätt tonfisken och broccolin och rör ihop. Häll blandningen i en ugnsform och toppa med riven ost. Vispa ihop ägg, creme fraiche, tomatpuré, salt och peppar. Häll äggstanningen över tonfiskröran. Gratinera i 20-25 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Marielle sa...

Jag har lite svårt bara med tanken på varm tonfisk... är det gott?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Marielle: Jag tycker att det blir väldigt gott. Förr åt jag nog oftast tonfisk på burk kall i olika röror eller sallader, men det funkar riktigt bra att göra varma rätter också.

Ulrica sa...

Hur många ägg?
Tack för en grym blogg! Hittade den för nån vecka sen. Massor av recept att testa och alla lika goda hittills. Igår var det tacogratängen. Mums. :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Ulrica: 3 ägg använde jag. Tack för att du såg att jag missat det i receptet, jag har ändrat nu. :-)

Anonym sa...

detta är så gott

tojis sa...

Hmm, jag som tokgillar tonfisk i sallad och på pizza måste nog prova det här.

Tack för en massa bra idéer! Jag har länkat hir från min matblogg (tojismat.blogspot.com), hoppas det är ok!

Anna sa...

Ser smarrigt ut =)
Jag håller med dig, de är riktigt jobbigt när man inte kan sova. Skönt att du hittat tillbaka till din sömnrytm. Kram kram

Lotta sa...

Detta måste jag bara testa!
Verkar verkligen gott och enkelt att tillaga också.
Tack för tipset! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...