tisdag 30 oktober 2012

Pizzabullar (LCHF)

Pizzabullar

Hmm... jag var lite kluven om jag skulle dela med mig av det här receptet eller inte. Pizzabullarna blev väldigt goda men de var jättekladdiga att göra. Allt gick bra tills jag skulle rulla ihop degen och fyllningen till en rulle, då fastnade allt i bakplåtspapperet och degen sprack så fyllningen trillade ut. Jag lyckades ändå få till mina pizzabullar och slutresultatet blev väldigt bra. Nästa gång ska jag dock prova att blanda ihop brödsmet och fyllning och klicka ut i formar, det borde fungera lika bra.

Jag utgick från receptet på mina ostfrallor och jag borde kanske ha insett att det skulle bli svårt att rulla den degen, ostfrallorna är ganska porösa. Om jag bortser från den kladdiga bakningen så är dessa bullar perfekta att ha med sig i matsäcksväskan. Jag och Algot smakade dem till lunch idag och de blev väldigt goda och de mättar ordentligt.



Pizzabullar med en fyllning av skinka,
soltorkade tomater och västerbottenost


PIZZABULLAR (LCHF)
12-13 st

Bröd:
1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 krm salt
1,5 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 dl riven västerbottenost
5 ägg
100 g smör

Fyllning:
2-3 msk tomatpuré
100 g strimlad skinka
50 g soltorkade tomater
1,5 dl riven västerbottenost
1 msk oregano

Gör så här:
Bröd: Blanda alla ingredienser utom ägg och smör i en bunke och blanda väl. Smält smöret. Vispa äggen i en egen bunke och vispa sedan i det smälta smöret. Tillsätt torrvarorna i äggblandningen och blanda ordentligt. Låt smeten svälla i 10 minuter. Kavla ut degen på ett oljat bakplåtspapper, lägg plastfolie över smeten medan du kavlar. Dra försiktigt bort plastfolien.

Fyllning: Bred ut ett tunt lager tomatpuré över smeten. Fördela ut skinka, soltorkade tomater och riven ost. Krydda med oregano.

Bullar: Rulla försiktigt ihop till en rulle (VARNING! Mycket kladdigt!). Skär i bitar och lägg i formar (jag använde silikonformar). Grädda i ca 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt pizzabullarna svalna på galler under bakduk.


Erikas fundering: Goda pizzabullar men otroligt kladdiga att göra. Nästa gång ska jag testa att blanda ihop brödsmet och fyllning och klicka ut i muffinsformar, skulle gissa att det kan fungera lika bra.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter gott! Ska lägga på minnet och testa nån gång!
Ha en fin kväll!
//Lana

lilla jag sa...

Jag testade också att göra pizza-bullar och de blev inte så dumma! Kolla här: http://iminlilla.blogspot.se/2012/03/pizzabullar-lchf.html

Tack för en bra blogg , Kram :)

Unknown sa...

ser kanongott ut....MEN....jag gillar inte pofiber så värst :( ngt förslag på annat att ta ist?

Anna sa...

Mums. Dessa får det bli till kvällsmat!

Anonym sa...

Hej, jag vill gärna baka denna pizzabullar, men här i Nederländerna använder vi gram och inte dl. Kan du tala om för mig hür mycket gram 1 dl kokosnötsmjöl är? Och med vad kann jag ersätta pofiber? Förresten jag gillar din lchf-blogg mycket.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: 1 dl kokosnötsmjöl = 50 g. Jag vet inte vad man kan ersätta pofiber med, jag har inte provat något annat. Jag såg att någon gjort dessa och ersatt pofiber med fiberhusk, själv är jag inte helt förtjust i fiberhusksmaken om det blir för mycket.

Corry sa...

Hej Erika tack så mycket för dit snabt svar. Jag ska pröva receptet imorgon.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...