söndag 28 oktober 2012

Murkelsås

Murkelsås

Igår kväll gjorde jag en så fantastiskt god sås, nämligen murkelsås. Redan innan jag tyckte om att äta svamp gillade jag svampsås (men jag petade gärna ur svampbitarna), ändå har jag aldrig gjort egen svampsås förrän igår. Jag använde förvällda murklor på konservburk och hela familjen tyckte att såsen blev otroligt god. Den kommer absolut att göras fler gånger.

Originalreceptet innehöll både redning och socker men det skippade jag. Låter man såsen koka länge blir den tjock utan redning.

Tjock sås utan redning


MURKELSÅS
4 pers

0,5 schalottenlök
100 g förvällda murklor (konservburk)
4 dl vispgrädde
0,75 msk grönsaksfond (0,5 grönsaksbuljongtärning)
2 tsk soja
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Finhacka schalottenlöken. Skär murklorna i mycket små bitar och skölj dem väl. Fräs löken i smör och tillsätt murklorna och fräs några minuter. Häll på grädden, grönsaksfonden och sojan. Låt såsen koka 15-20 minuter tills den tjocknar, rör om ibland. Smaka av med salt och peppar.


Jag har utgått från ett recept hämtat från Matplatsen


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Bra tips! Så lätt att man kör med samma såser jämt. Ha en fin söndag!

Anna sa...

Tack för tipset :D

monkan sa...

Ja, de konserverade murklorna är faktiskt riktigt bra! Brukar oxå använda de!
/M

Unknown sa...

Gott med svampsås! Ska köpa mig en sån burk också! :)
Ha en fin måndag!
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...