onsdag 24 oktober 2012

Köttfärsbiffar med soltorkade tomater och basilika

Köttfärsbiffar och vitkål i gräddsås

Att göra egna biffar är inte alls svårt och går betydligt fortare än att rulla köttbullar. Den här gången smaksatte jag dem med soltorkade tomater och basilika. Till biffarna serverade jag vitkål i gräddsås, mycket gott. Dessa biffar är även goda att äta med en grekisk sallad och tzatziki.

Till biffarna använder jag en färdig kräm av soltorkade tomater. Den använder jag till mycket och jag tycker att den är väldigt god. Den är god att smaksätta röror och såser med eller varför inte blomkålsmoset.

Köttfärsbiffar med soltorkade tomater och basilika



KÖTTFÄRSBIFFAR MED SOLTORKADE TOMATER OCH BASILIKA
6 pers

1 kg köttfärs
3 ägg
2 msk kräm av soltorkade tomater
2 msk torkad basilika
2 msk oxfond
1 tsk lökpulver
2 tsk salt
4 krm svartpeppar
0,5 dl vispgrädde

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och forma till biffar, ca 1 dl smet per biff. Stek biffarna i het panna så att de får stekyta på båda sidor. Lägg i en ugnsform och tillaga klart biffarna i ca 10 minuter i 225 grader (biffarna ska ha en innertemperatur på 68-70 grader).


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

Maria sa...

Köttfärsbiffar är väl bland det godaste som finns .. jag tröttnar då inte på det!
:)

HÄLSOFOKUS sa...

Ser jättegott ut och jag älskar köttfärsbiffar. Ska prova din variant. Vitkål har jag bara ätit rå och stekt utan gräddsås. Så jag får prova detta också.
// KIKKI

Sonja Kidron sa...

Mumselimums! :)

Unknown sa...

Jättegott med soltorkade tomater! Det var längesen jag hade en så fyllning!
Tack tack för påminnelsen!
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Den tomatröran lät god! Hur gör du den? Ser smarrigt ut som vanligt!

Ha en fin kväll!
Kram C

Björn sa...

Det är hur gott som helst med fetaost och hackade oliver i biffar med soltorkade tomater och basilika i. Hett tips. :)

Marielle sa...

Jag brukar göra mozarellabiffar... De är också med basilika och soltorkad tomat, vitlök och mozarella. Sedan hålls grädde på som de får puttra i.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mitt liv som fru L: Jag köper krämen färdig på burk, står på samma hylla som vanliga inlagda soltorkade tomater. Väldigt smidigt!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Björn: Tack för tipset, fetaost och oliver är gott ihop, kan tänka mig att det passar perfekt med soltorkade tomater och basilika. :-)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Marielle: Låter jättegott, tack för tipset!

Marie sa...

va glad jag är över din blogg! Tycker att alla lchf recept innehåller så mkt konstigt i min värld! Dina recept är enkla.
Igår prova ja dessa biffar, fond och ägg och grädde som grund, fast ja la ju till en riven lök...
Men sjukt gott!! Så tusen tack för en kul blogg med bra recept!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...