måndag 29 oktober 2012

Helstekt fläskfilé

Helstekt fläskfilé

Här hemma har vi en slö och härlig måndagsförmiddag. Jag och Algot är lediga den här veckan eftersom det är höstlov i skolan och vi passar på att njuta lite extra av att inte behöva stressa på morgonen. Vi vaknade dock ganska tidigt i morse och jag har hunnit baka bröd samt planerat veckans mat och snart bär det av till affären för att fylla på köksskåpen.

I lördags åt vi helstekt fläskfilé med stekt rättika och murkelsås till middag, underbart gott. Murkelsåsen var verkligen supergod. Att tillaga kött i ugnen med termometer är väldigt smidigt, så saknar du en ugnstermometer så kan jag verkligen rekommendera att införskaffa en (kanske ett julklappstips... det är ju inte så långt till jul nu). Vi har fyllt en pepparkvarn med en blandning av vitpeppar, svartpeppar och rosépeppar och den blandningen kryddade vi fläskfilén med, det blev väldigt gott.

Fläskfilé, stekt rättika och murkelsås

Fläskfilé




HELSTEKT FLÄSKFILÉ

Fläskfilé
Salt
Pepparplandning (svartpeppar, vitpeppar, rosépeppar)

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Putsa fläskfilén. Salta och peppra. Stek köttet i het panna runt om så att det får färg, även ändarna. Lägg i en ugnsform och tillaga tills köttet har en innertemperatur på 68 grader. Låt köttet vila i folie ca 10 minuter innan det skärs upp.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Vit dröm sa...

Mmmm men mums vad gott! Murkelsås har jag bara ätit på restaurang och det var ju sååå gott!!
Kokar du rättikan innan du steker den?
Ha en bra dag!
Kram Anna

Unknown sa...

Mmm... allt låter ju så gott! Stekt rättika måste jag också göra nån gång! :)
Ha en fin dag!
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vit dröm: Jag kokar rättikan ca 5 minuter och låter den rinna av ordenligt innan jag steker den.

Magsi56 sa...

Mmm, jag älskar helstekt fläskfilé.Jag tycker nog det är bästa köttet..svårt att misslyckas med :) Jag brukar krydda med örter och vitlök också. Och en gräddsås gjord på stekskyn!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...