fredag 10 augusti 2012

Squashkaka med whipped cream cheese frosting (LCHF)

Squashkaka med whipped cream cheese frosting

Lagom till Algots födelsedag blev den första squashen färdig i trädgårdslandet. Jag bestämde mig då för att baka en squashkaka och utgick från receptet till min mjuka kaka men ändrade lite genom att byta ut lite av mandelmjölet mot kokosnötsmjöl samt la till riven squash och kryddor. Det blev ett gott födelsedagsfika med squashkaka och whipped cream cheese frosting.

Till squashkakan gjorde jag en whipped cream cheese frosting. Jag har tidigare gjort den frostingen med vanligt florsocker och den här gången testade jag att använda sukrin melis. Det är första gången jag använder sötningsmedel så jag visste inte riktigt hur det skulle bli men det blev väldigt gott. Vill man inte göra frostingen kan man äta kakan som den är eller med vispad grädde till. I själva kakan använde jag honung som sötning men man kan välja den sötning man själv vill.

Frostingen kan man bre eller spritsa på hela kakan på en gång eller göra som jag och spritsa på varje bit direkt innan servering. Jag tror inte att kakan ska frysas in med frostingen på men som den är fungerar det alldeles utmärkt.


Spritsad frosting


SQUASHKAKA MED WHIPPED CREAM CHEESE FROSTING (LCHF)

Squashkaka:
250 g finriven squash (ca 4 dl)
2,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
1,5 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
150 g smör
4 ägg
1 msk citronsaft
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)

Whipped cream cheese frosting:
50 g cream cheese
Knappt 0,5 dl sukrin mellis
1 krm äkta vaniljpulver
1,5 dl vispgrädde

Gör så här:
Squashkaka: Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronsaft och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Lägg sist i den finrivna squashen och blanda. Häll smeten i en smörad springform (diameter 22 cm) och grädda i 40-45 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om kakan är klar. Låt kakan svalna.

Whipped cream cheese frosting: Vispa ihop cream cheese, sukrin mellis och vaniljpulver med elvisp. Tillsätt grädden och vispa tills frostingen är tjock. Spritsa eller bred ut frostingen på kakan (kakan måste vara kall).


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Ser fantastiskt god ut!!!
Ska allt testa en dag!
Kanske tom idag ;)

Hjärtan i livet sa...

Denna kaka låter toppengod!
Måste testa någon dag.
Eva

Therese sa...

Mums vad god den ser ut!

monkan sa...

Å,den lät god! Mitt problem är att jag har svårt att äta både sukrin och stevia - min mun blir jättekonstig! Det är lite synd...har provat flera gånger, men icke...
Det positiva är att jag börjat uppskatta godsaker även utan alltör mkt sötma, men jag använder honung ibland!
/M

Mitt liv som fru L sa...

Vilken fin kaka! Ser jättegod ut :)
Hoppas du får en toppenhelg!
Kram C

Anonym sa...

Spännande! Tänkte först att det var lite konstigt med zucchini i kaka, men det är ju inte mer konstigt än morotskaka! :)

Unknown sa...

Mmm... låter fantastiskt gott! Ska tipsa mina föräldrar att använda zuchinni i bakverk! De har fått så mycket egenodlade zuchinni! :)
Ha en fin fredagskväll!
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så tjusig, spnnande med squash i!

Monica Hansen sa...

vilket underbart recept, det sparar jag och ska prova nån dag:) mums!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...