torsdag 16 augusti 2012

Maten vi åt på campingsemestern

Matlagning i tältet

Att laga mat i tält är förstås lite knöligare än hemma men det går faktiskt riktigt bra. Vi använder ett trangiakök att laga varm mat på och oftast blir det röror av något slag eftersom det är enklast att röra ihop alla ingredienser då man bara kan värma ett kärl åt gången.

Vi har en stor kylväska med oss som håller maten kall samt att vi alltid står på en campingplats med el så att vi kan koppla in kylväskan. Dessutom har vi med en vattenkokare för att snabbt kunna koka upp vatten till te och kaffe eller för att fylla termosar till matsäcken.


Frukost
Vi åt en rejäl frukost varje morgon bestående av äggröra, bacon och skivad tomat. Baconet skars i små, små bitar för att lättare kunna stekas i trangiakastrullen. Magnus och Algot åt även yoghurt och hemmagjord müsli. Frukosten stod vi oss väldigt länge på.

Frukost på gång

Äggröra, bacon och tomat


Lunch
Det blev mest kalla rätter till lunch. Några dagar skar vi en sallad och köpte något gott tillbehör till. Jag hade bakat ett mandel- och valnötsbröd med frön som vi hade med oss och som vi bredde picknickmackor av några av dagar. På vägen hem stannade vi vid Max och köpte varsin LowCarb-burgare till lunch.

Det här var veckans luncher:
Torsdag: Ostfrallor, chokladmuffins med hallongömma
Fredag: Smörgåsar, chokladmuffins med hallongömma
Lördag: Varmrökt lax, sallad och gurksås (creme fraiche, tärnad gurka och salt)
Söndag: Sallad och smörgåsskinka
Måndag: Smörgåsar, salta mandlar
Tisdag: LowCarb-burgare på Max


Varmrökt lax, sallad och gurksås

Sallad och skinka


Middag
På kvällarna var det gott att få lite varm mat för vi hade ganska kalla kvällar och nätter under tältningen. Det blev olika röror som tillagades på trangiaköket. Jag har inga exakta mått på ingredienserna eftersom vi tog det vi hade och måttade inget.

Det här var veckans middagar:
Torsdag: Currywok med vitkål och lövbiff (men utan champinjoner)
Fredag: Korvgryta (korv, gul lök, vitlök, paprika, creme fraiche, paprikapulver, salt och peppar)
Lördag: Currykyckling (grillad kyckling, kokosmjölk, creme fraiche, curry och salt) och frästa grönsaker (paprika, lök och broccoli)
Söndag: Restaurangbesök i Smögen. Torsk med rödbetor och pepparrot
Måndag: Köttbulleröra (köttbullar, paprika, gul lök, krossade tomater, creme fraiche, salt och peppar)
Tisdag: Grillning när vi kom hem :-)


Korvgryta

Matlagning currykyckling

Currykyckling och stekta grönsaker

Restaurangbesök i Smögen:
Torsk, rödbetor och pepparrot

Köttbulleröra


Snacks
Lite extra gosaker hade vi med oss i tältet också. Medans maten tillagades kunde vi äta en ölkorv eller knapra på några salta mandlar. De salta mandlarna var också väldigt bra att packa ner i matsäcksväskan och ta till om magen knorrade. Till efterrätt hade vi ost och kex eller en bit mörk choklad, snabbkaffe och lite likör.

En ölkorv innan maten blir klar

Salta mandlar

Ost och kex

Kaffe, choklad och likör


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Vi har faktiskt funderat på campa eller tälta, men avstått just pga att det det blir krångligt med matlagningen! Men nu när jag läst ditt inlägg så är det ju inte så svårt! Vad mycket gott Ni ätit!

Kram C

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mitt liv som fru L: Dessutom mycket enklare nu när vi äter LCHF-kost. Förr skulle det alltid kokas ris eller pasta till rörorna... men det behövs ju inte alls och går mycket snabbare utan. :-)

Unknown sa...

Jättegod mat har ni ätit! Det är klart det krävs väl lite planering av det, men det är det värt! Man sparar pengar och trillar inte tillbaka till skräpmat! :)
Kanske ska också fundera på att tälta nån gång i mitt liv... har aldrig gjort det!
Ha en fin dag!
//Lana

monkan sa...

Ni ser ju ut att ha haft ett gott campingliv! /M

Fröken M sa...

Guud va mycke gott !!
Hade jag campat med killarna hade risken varit stor att vi bara hade köpt mat eller grillat korv ;)

Frideborg sa...

Hej, vad härligt det ser ut. Mycket gott. När vi var iväg två veckor i hyrd stuga så höll vi oss mestadels till LCHF några dagar där vi unnade oss annat för det hade vi bestämt, tex massor med jordgubbar. Kakor hemma hos svärmor, potatis ett par gånger.
Glassen jag berättade om som jag längtat efter smakade inte så som jag mindes och dessutom mådde maken och jag dåligt och sockret gick upp, inte mycket men tillräckligt för att må skit.
Vi grillade mycket och det blev mycket blomkål som stektes till och vi har kommit fram till att det är favorit.
Kram

Anonym sa...

Gud vad god den där köttbulleröran såg ut! Ska göra den till middag idag, vart så sugen! Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...