onsdag 16 maj 2012

Squashsallad med soltorkade tomater och fetaost (falsk potatissallad)

Squashsallad istället för potatissallad

Sista arbetsdagen inför långhelgen, hur härligt är inte det! Förra veckan när jag planerade veckomenyn glömde jag helt bort att det var helgdag imorgon så nu sitter jag och funderar på om jag ska hitta på något roligare till middag ikväll än den vardagsmat som jag hade planerat att laga. Har ni tips på något gott att fira in långledigheten med?

Om ni ska grilla i helgen (eller någon annan gång) så kan jag verkligen rekommendera den här squashröran. Vi gjorde ofta potatissallad på det här sättet tidigare och jag var tvungen att testa om det funkade lika bra med squash istället, vilket det gjorde. Det blev jättegott! Så vill ni ha en lite smakrikare röra tycker jag att ni ska prova den här.



SQUASHSALLAD MED SOLTORKADE TOMATER OCH FETAOST (FALSK POTATISSALLAD)
6-8 pers

2 squash
150 g fetaost
1 dl strimlade soltorkade tomater
0,5 dl kapris (små till medelstora)
0,5-1 liten rödlök
0,5 dl pesto (jag använde mandelpesto)
1,5-2 dl creme fraiche
Ev. pinjenötter

Gör så här:
Skala shashen, tärna och stek i smör tills bitarna mjukar något, låt svalna. Tärna fetaosten. Finhacka rödlöken och sköjd den i iskallt vatten, låt den rinna av. Blanda alla ingredienser och ha eventuellt pinjenötter.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Louise sa...

Har du inte provat jordnötsmör kallt så gör't , det är jättemycket godare än rumsvarmt ^^

monkan sa...

Ska definitvt prova din falska potatissallad till någon grillmiddag! Jag har alltid gjort en supergod pastasallad till grillat och kanske kan man använda zucchini ist för pasta!
Jag äker upp till min mamma (Piteå) i helgen, så grillningen får vänta till vi är hemma, tyvärr. Ha en trevlig långhelg!

Anonym sa...

Jag vet inte hur du gör, men jag mjuksteker squashen lite, och låter den svalna, innan jag blandar allt.

Sedan kan jag rekommendera en klick senap om man inte har pesto hemma, Det blir mums!
Funkade toppen på påskbordet.

//Kalaspinglan

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kalaspinglan: Jag brukar också låta den svalna, jag har ändrat i receptet nu. Tack för tipset om senap, det låter gott.

Anonym sa...

Ojojoj, gott!
Jag samlar många av dina recept, du har inte skrivit någon bok eller kan du tipsa om ngn bok?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Dietandthecity: Nej, jag har inte skrivit någon egen bok. Jag kan rekommendera Anna Halléns kokböcker, de är jättebra.

Anonym sa...

Vilka toppenrecept du bjuder på:-) Har nyss börjat med LCHF och det här gjorde mig ännu mer nyfiken./Sussie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...