tisdag 17 april 2012

Rombollar (LCHF)

I söndags var det underbart fint vårväder och vi passade på att fika ute på altanen. Jag hade gjort rombollar som vi fick till kaffet medans vi njöt av att sitta i värmen. Kanske var de här chokladtäckta rombollarna inte det bästa att äta ute i gassande sol men de försvann snabbt ner i magen så de hann aldrig smälta. Jag kommer absolut att göra dessa igen men nästa gång kommer jag att lägga till lite mer smak för jag tyckte att de var lite tama i smaken. Om ni testar att göra dessa så gör dem gärna dagen innan de ska ätas för jag tyckte att de hade dragit till sig smakerna lite bättre till dagen efter.




ROMBOLLAR (LCHF)
15 st

2,5 dl mandelmjöl
50 g smör
1 msk kokosfett
0,5 msk espresso eller starkt kaffe
2 msk mörk rom
0,5 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk kakao
100 g mörk choklad

Gör så här:
Blanda alla ingrediener utan den mörka chokladen i en matberedare (om man inte har en matberedare kan man använda rumsvarmt smör och blanda med en gaffel). Ställ kallt ett tag och forma sedan runda bollar av smeten. Ställ bollarna kallt så att de stelar. Hacka chokladen och smält den. Doppa bollarna i chokladen och lägg rombollarna på ett bakplåtspapper. Ställ kallt så att chokladen stelnar.


Receptet hämtat från 56kile.se


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Tove sa...

Det är konstigt att man fortsätter göra sådär, äta fastän man inte är hungrig! Men nu för tiden så beror det kanske mestadels på att all LCHF-mat är så god =) Något att jobba med (eller mot) är det iaf! På helgerna tycker jag det är helt okej men på vardagarna ska det bli bättring nu!

Har suttit och bläddrat bland dina recept, och så mycket gott du lagt ut! Massor jag vill prova =)

Erika Skogly sa...

Så gott! Jag skulle också vilja kunna använda mandelmjöl, men min son är allergisk, så jag trös inte.

Jenny sa...

Dessa skulle jag vilja prova. Tror min sambo skulle älska dem.
Ha en trevlig kväll
Kram Jenny

Carro sa...

men så gott det där verkar!

Tack så hemskt mkt för omtanken! :)

Mitt liv som fru L sa...

Jag ska prova att göra dessa bollar idag fast utan rom och med mer kakao och stark kaffe! Tänkte att det är bättre att jag snaskar på dessa än äter vanlig choklad. Måste försöka sluta, men det är så svårt!!!!!!
Tack för din kommentar i min blogg!

Kram C

Anonym sa...

Gott! Jag gjorde dessa med arrakessens smakade gudomligt!

Gustaf Segerström sa...

De ser underbara ut!

Gillar att de också är helt utan sötningsmedel.

http://www.fettdieten.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...