söndag 1 april 2012

Glas fyllda med mjuk kaka och hallonmousse (LCHF)

Idag har jag stått i köket hela dagen känns det som. Jag har förutom dagens lunch även förberett morgondagens middag och även gjort en anjovisrulle till påsk. Nu har min man tagit över i köket för att göra kvällens middag och jag tänker sitta ner en stund och bara ta det lugnt.

Här kommer ytterligare ett recept på vår Sälensemster. När jag gjorde min födelsedagstårta blev det lite mjuk kaka och hallonmousse över vilket jag utnyttjade och gjorde en god efterrätt av. Jag fyllde glasen med tärnade bitar av kakan och varvade med hallonmousse. Jag dekorerade med några hallon på toppen.



GLAS FYLLDA MED MJUK KAKA OCH HALLONMOUSSE (LCHF)
4-6 pers

4-6 skivor mjuk kaka

Hallonmousse:
100 g hallon
2 geltinblad
1 dl vispad grädde

Dekoration:
Hallon

Gör så här:
Hallonmousse: Lägg gelatinbladen i kallt vatten minst 10 minuter. Mixa hallonen (passera eventuellt om ni vill ha bort kärnorna). Lägg hälften av hallonen i en kastrull och koka upp. Ta av hallonen av spisen. Krama ur geltinbladen och lägg ner i det varma hallonmoset och rör om så gelatinet fördelas. Rör ner resten av hallonen och låt svalna. Vispa grädden. Rör ner ungefär en tredjedel av den vispade grädden i hallonen och vänd sedan ner hallonsmeten i den vispade grädden försiktigt.

Efterrätt: Tärna kakan i mindre bitar. Varva hallonmousse och kaka i glasen och ställ i kylskåpet för att stelna. Dekorera med hallon.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Jimmie sa...

Ser väldigt trevligt och gott ut.

Ha en underbar dag/ Jimmie

Anna sa...

tack =)

Tusen tack för alla dina underbara recept, de är guld värt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...