måndag 12 mars 2012

Rättikajansson

Eftersom jag blev så sugen på julmat häromdagen så lagade jag bland annat en rättikajansson, ett perfekt substitut för vanlig Janssons frestelse. Jag har lagt upp ett recept på rättikajansson tidigare men nu gjorde jag lite annorlunda och den här gången blev den mycket godare. Jansson förknippar man ofta med julen men det fungerar alldeles utmärkt att äta den maträtten året om.




RÄTTIKAJANSSON
4-6 pers

1 kg rättika
1 gul lök
1 anjovisburk (125 g) + spad
2,5-3 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skala och strimla rättikan. Koka rättikan i 15 minuter i lättsaltat vatten och häll av i ett durkslag. Finhacka löken. Smörj en ugnsform och fyll den med lite drygt hälften av rättikan. Salta och peppra. Lägg den hackade löken ovanpå rättikan och fördela ut anjovisen uppepå. Häll på lite av spadet från anjovisen. Ha på resten av rättikan och ha på ytterligare lite salt och peppar. Häll på grädden och gratinera i ca 40 minuter i 225 grader. Känn med en provsticka så att rättikan är mjuk.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Jag har sett många som gjort rättikagratäng istället för potatisgratäng. Har du provat det? Går det ens att jämföra eller skulle man bli besviken? Det här verkar gott i alla fall.

Fröken M sa...

Spännande ! jag har aldrig ätit rättika över huvudtaget. Vad smakar det ?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Erika Skogly: Rättika påminner väldigt mycket om potatis, men jag kan inte säga att den smakar exakt lika. Den här rättikajanssonen tyckte jag ändå smakade nästan identiskt med vanliga "potatis"-jansson, vet inte om det är jag som glömt bort hur potatis smaker eller om det var så. :-)
Rättikajansson har jag provat, det är också jättegott!

anna sa...

Tusen tack för din fina kommentar!Kramar

Unknown sa...

Vad gott det låter! :)
Ha en fin kväll:)
//Lana

Therese sa...

Rättikajansson är mycket godare än vanlig med potatis tycker jag. Gjorde det till jul och ingen märkte nån större skillnad.

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Det här kommer på årets påskbord :) Ha en bra kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...