söndag 19 februari 2012

Våfflor (LCHF)

LCHF-våfflor med vispad grädde och bär

Idag kröp hela familjen upp i TV-soffan och tittat på inspelningen av gårdagens Melodifestival. Molly Sandén var min favorit och hon gick direkt till final, den andra finalisten var inte riktigt i min smak.

Efter Melodifestivalen gräddade jag lite våfflor. Det var första gången vi testade LCHF-våfflor och även om de inte blev lika frasiga som vanliga våfflor brukar bli så tyckte vi att de blev väldigt goda. Enligt receptet skulle det bli åtta våfflor men jag fick några fler. Receptet räckte gott och väl till hela familjen, två vuxna och en 6-åring. Jag serverade vispad grädde och bär till.





VÅFFLOR (LCHF)
ca 8 st

4 ägg
2,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
50 g smör + smör att steka i
0,5 dl mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm äkta vaniljpulver
1 krm salt

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret. Vispa ihop alla ingredienser och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Grädda våfflorna i våffeljärn. Servera med vispad grädde och bär.


Receptet hämtat från Ett liv i balans med LCHF

8 kommentarer:

Anna sa...

Detta MÅSTE jag göra, ser fantastiskt gott ut. Blev otroligt sugen på de NU :D
Inte ofta man får fler laggar en vad som står i recptet, perfekt!

Lchf livet för Gottelisa sa...

Nu blev jag sugen på våfflor. Dem ser jätte goda ut. Det får nog bli till helgen. Kram Gottelisa

Jenny sa...

Detta ska jag prova, låter supergott! Kanske min kräsna man gillar detta också och jag är glad att det inte är kokos i ;)

Hanna sa...

Gott det ser ut!

Fröken M sa...

Guuud va gott ! Vi MÅSTE skaffa oss ett våffeljärn här hemma :)
Kram

Ellinor sa...

Jaaa vad kul att du prova och att du gilla :) :) Tips att få dom liiite krispigare är att inte lägga dom på varandra. Märkte det med min dotters som fick första våfflan. Den krispa till sig rätt bra :)

Kraaaam
Ellinor

Tack snälla att du länka till min blogg oxå, fick besöksrekord igår hi hi :)

Anonym sa...

Smakade som omelett med grädde & bär.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Vad synd att du tyckte att de smakade som omelett. Smaken är olika helt enkelt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...