onsdag 29 februari 2012

Tomat- och fetaostpaj (LCHF)

Tomat- och fetaostpaj

Vi åt ofta tomat- och fetaostpaj innan vi började med LCHF-kost men då med pajdeg. Idag gör vi den utan pajdeg och den är riktigt, riktigt god. På somrarna har vi i egenodlad basilika men övrig tid köps färsk basilika från mataffären. Vintertid när tomaterna ofta är smaklösa är det perfekt att använda dem i matlagning istället för att äta dem som de är. Servera gärna pajen med en sallad.




TOMAT- OCH FETAOSTPAJ (LCHF)

5 tomater
150 g fetaost
1 knippe färsk basilika
200 g riven ost
5 ägg
1 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar
Timjan

Gör så här:
Skiva tomaten, tärna fetaosten och hacka basilikan. Fyll en pajform med tomat, fetaost och basilika. Toppa med riven ost. Vispa ihop ägg, creme fracihe, vispgrädde, salt, peppar och timjan i en skål och häll över pajfyllningen. Grädda 25-30 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt pajen stå 10-15 minuter innan den skärs upp och serveras. Servera med en sallad.


Tillägg 2015-05-04: Nya bilder i inlägget. Tillagningstiden kan skilja mellan olika ugnar. Vi har en ny ugn sedan receptet skrevs och i den nya ugnen tillagar jag pajen i 40-45 minuter i 225 grader, när den fått fin färg lägger jag över aluminiumfolie så att den inte blir för mörk.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Theresia sa...

Mmmmm, vad gott!!! =)

anna sa...

Jag gillar inte fetaost, men västerbotten skulle sitta fint =)
Håller med det är bäst med egenodlad krydda=)

Unknown sa...

Tomat och fetaost är perfekt kombo! :)
Lana

Carro sa...

Så himla gott med paj! Det var superlängesen jag åt, måste göras någon dag!

Ja det får du testa! Superlätt att göra och SÅ gott!

Fröken M sa...

Gottigt !! :)
Hoppas du haft en bra dag i vårsolen !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...