måndag 13 februari 2012

Skinkstek

Förra veckan fick jag tag i en billig skinkstek som fick bli söndagsmiddag igår. Till steken åt vi gräddsås och stekt vitkål. Det var otroligt enkelt att göra steken även om den inte var direkt snabblagad, det tog ca 3,5 timme i ugnen att få steken klar.

Hoppas att er vecka har börjat bra. Själv är jag hemma med sjuk son idag så jag ska se till att pyssla om honom ordentligt.




SKINKSTEK

Kött:
1 skinkstek (min vägde 1,2 kg)
Salt och svartpeppar
2 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4-5 dl vatten
1,5 msk grönsaksfond

Sås:
3 dl sky
0,5 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
0,5 msk soja
Ev. salt och svartpeppar

Gör så här:
Köttet: Sätt ugnen på 100 grader. Salta och peppra ordentligt runt skinksteken och lägg i en stor ugnsform. Sätt i en köttermometer i köttet. Skär morötterna och löken i stora bitar och krossa vitlöksklyftorna och lägg runt steken. Blanda vatten och fond och häll runt köttet över grönsakerna. Låt köttet stå i ugnen tills det fått en inntertemperatur på 70 grader (min stek tog ca 3,5 timme). Ta ut köttet ur ugnen och linda in i aluminiumfolie medans såsen görs.

Såsen: Sila av 3 dl sky från ugnsformen. Koka kraftigt tills vätskan reducerats till ca 1 dl. Tillsätt grädde, creme fraiche och soja och låt såsen koka upp. Smaka eventuellt av med salt och peppar.

4 kommentarer:

Fröken M sa...

åh nej, är det er tur nu...
Hoppas han kryar på sig fort !! Kramar

Maria sa...

Åhh en sådan där typisk söndagsmiddag man åt när man var "liten" .. ;) Och visst är det gott & smidigt med stekar. Synd att man gör det så sällan bara!

Tråkigt med sjuka barn! Hoppas han blir frisk snart!

=)

Anna sa...

Visst är de gott med stek. Vi ska äta de på söndag:))
Ha en fin dag!

Rune sa...

Det skall bli gott jag skall äta det på söndag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...