torsdag 2 februari 2012

Skink- och broccolipaj (LCHF)

Skink- och broccolipaj

Paj är en maträtt som återkommer ganska ofta på veckomenyerna här hemma. Just skink- och broccolipaj är en stor favorit. Vi åt ofta paj innan vi började med LCHF-kost men vår son tyckte aldrig riktigt om det. Nu gör vi pajerna utan pajskal och sonen tycker att det är jättegott... och vi med.

Vill man laga mat till många eller passa på att frysa in matlådor så kan man tredubbla receptet och gör pajen i en långpanna (30x40 cm). Den kan behöva stå aningen längre i ugnen då.



SKINK- OCH BROCCOLIPAJ (LCHF)

300 g fryst broccoli, tinad
350 g skinka eller kassler
250 g keso
200 g riven ost
5 ägg
3 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar
Riven muskotnöt

Gör så här:
Skär broccolin i mindre buketter och tärna skinkan. Lägg broccoli och skinka i en smord pajform. Rör i lite av vispgrädden i keson så att den blir lite rinnig och fördela ut i pajformen och strö över riven ost. Vispa ihop ägg och vispgrädde, smaksätt med salt, svartpeppar och lite muskotnöt. Häll äggstanningen över pajinnehållet. Grädda i 20-25 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt gärna pajen stå några minuter efterråt innan den skärs upp. Servera med sallad.


Tillägg 2015-07-09: Nya bilder i inlägget. Tillagningstiden kan skilja mellan olika ugnar. Vi har en ny ugn sedan receptet skrevs och i den nya ugnen tillagar jag pajen i 40-45 minuter i 225 grader, när den fått fin färg lägger jag över aluminiumfolie så att den inte blir för mörk.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Här blir det kycklingpaj till lunch idag, är det tänkt. :)

Svar: Ja step är kul! Har redan skrivit in samma pass i kalendern för nästa vecka.

Anna sa...

Jag gjorde de, så skönt =)
Härligt att höra, det är rätt bra här med :D

Fröken M sa...

haha... klart att din unge oxå är världens härligaste :)

Här blir det kyckling lasagne till middag - det är något helt nytt för mig så vi får väl se vad det smakar :)

Maria sa...

Paj är aldrig fel .. har hittat ett recept med pajskal på mandelmjöl jag ska testa ngn dag! =)

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: Ja eller hur! Bättre att lata den vila emellanat, och att inte köra allt för mycket nu i början. Far väl öka pa efterhand. Imorrn blir det i alla fall gymmet.

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: MM det var den :)

GO sa...

Det här låter gott! Ska provas!

Malin I Form sa...

Vad gott det lät!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...